۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

شاخص یک میلیونی، عامل بهبود بازار می شود؟ 

جدال صف ها 

شهلا حیدری، کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
جدال صف ها 

شاخص کل بورس تهران، از ابتدای هفته گذشته  افت ۲۹۰۰  واحدی تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، روی عدد ۱.۰۱۷.۳۱۷ ایستاد. ارزش معاملات با رشد ۸۰ هزار  میلیارد ریالی از ابتدای هفته به ۱۸۰ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین ۱۶.۷ میلیارد سهم در روز چهارشنبه معامله شد. 

اما در بازار فرابورس، آیفکس ۲۱۴ واحد سقوط کرد و به ارتفاع ۱۱۲۹۹  واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس نیز ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بهبود یافت و به ۵۳ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین  ۳.۵ میلیارد سهم در روز چهارشنبه داد و ستد شد. 


گروههای شیمیایی صدر نشین بیشترین ارزش معاملات
شنبه روز خوش یمنی برای بازار بود. شاخص کل با رشد چشم گیر ۴۲ هزار واحدی از سطح جذاب یک میلیونی عبور کرد. این رقم در تاریخ ۵۲ ساله بورس تهران بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی به شمار می‌رود. در بورس و فرابورس مجموعاً بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفت و گواهی از رونق و جریان پول بود.
نمادهای فولاد، فارس و پارس در صدر موثرین بر شاخص کل دیده می شدند.
در حاشیه بازار اخباری از سهام عدالت منتشر شد. رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت : اطلاعات سبد سهام عدالت  از ۱۰ خرداد در قالب یک ماتریس ۱۰ میلیون سطری با ۳۶ ستون که ۳۶ شرکت بورسی در آن درج شده به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه می‌شود.
همچنین گروههای شیمیایی، فلزات اساسی و سرمایه گذاری در صدر گروههای با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.البته حقیقی ها توجه ویژه ای به فولاد مبارکه نشان دادند. همچنین شاهد ورود  بالغ بر ۲۱۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بودیم.


بیشترین ورود و خروج پول 
معاملات روز یکشنبه نیز با رشد ۲۳ هزار واحدی شاخص کل همراه شد و ارزش معاملات در مجموع با رشد ۱۴ درصدی نسبت به معاملات روز شنبه به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید که در نوع خود بی نظیر بود.
بانکی ها، نیروگاهی ها و فرآورده های نفتی بیشترین ورود پول را ثبت کردند. همچنین دارویی ها و گروه رایانه بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
فارس در معرض توجه حقوقی ها بود و معاملات خود را با حجم آغاز کرد . 


منفی شدن بسیاری از نمادها
رشد شاخص کل از روز دوشنبه فروکش کرد و شاخص به افزایش ۴ هزار واحدی رضایت داد. ارزش معاملات نیز به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. افت شاخص کل هم وزن از منفی شدن بسیاری از نمادها حکایت داشت.
گروه پالایشی همچنان در صدر گروههای صف نشین بود و ارزش صف های پیش گشایش در این گروه به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید.


سرخ پوشی به بهای خرید سایپا
بازگشایی خساپا جو بازار را به سرخ پوشی تغییر داد. صف خرید ۱۴ میلیاردی روی این نماد، جالب توجه بود. البته که این بازگشایی با فروش بسیاری از سهم ها جهت خرید سایپا همراه شد. با توجه به استقبال به خرید این سهم و عدم مشکلات احتمالی بازگشایی این نماد به بعد از ۱۲:۳۰ موکول شد. در نهایت خساپا با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به تابلو بازگشت.
بانکی ها و فلزی ها بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند. فملی و وبملت در این دو گروه بیشترین توجه حقیقی ها را به خود جلب کردند. 


همچنان افت شاخص 
ادامه استقبال به سایپا و برکناری وزیر صنعت و تجارت،  بازاری سرخ پوش را در روز سه شنبه رقم زد. شاخص کل به افت ۱۶ هزار واحدی تن داد. ارزش معاملات به رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.
اقبال به سایپا، گروه خودرویی را در میان سه گروه برتر به لحاظ ارزش معاملات قرار داد. البته نمادهای خگستر و خزامیا نیز با ورود پول حقیقی همراه شدند. 

 جمع آوری بسیاری صف های فروش  
افت شاخص در روز چهارشنبه چندان چشم گیر نبود و بسیاری از عرضه ها جمع آوری شد. ارزش معاملات  ۸ درصد تقلیل یافت و به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید.
بانک تجارت با داد و ستد حدود ۲.۹ میلیارد سهم در صدر پر حجم های بورسی قرار گرفت. همچنین در گروه پالایشی نماد شپنا با داد  و ستد بیش از ۸۷۰ میلیون سهم و ارزش معامله ۱۱۲۸۰ میلیارد ریالی جز نمادهای مورد توجه گروه خود بود و بیشترین ارزش معاملات را در بازار بورس به خود اختصاص داد.در بازار فرابورس نیز ذوب با معامله بیش از ۷۲۳ میلیون سهم در صدر نمادهای پر حجم قرار گرفت.
 بر اساس این گزارش ، گرچه بازار از اواسط هفته فروکش کرد و شاهد ریزش شاخص کل و تشکیل صف فروش روی نمادها بودیم، ولی در معاملات روز چهارشنبه بسیاری از صف های فروش جمع اوری شد و بازار با قدرت تقاضا همراه شد. 
البته حفظ ارزش بازار در سطح معقول می تواند نوید بهبود بازار را در هفته آتی بدهد. همچنین  بر اساس  واکنش به سطح یک میلیونی شاخص کل،  انتظار داریم سهامداران با تصمیم های سنجیده به بهینه سازی سبد و عدم اقدامات هیجانی بپردازند. 

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس،صفحه ۲
کد خبر 413285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =