۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

سرمایه گذاران ریسک گریز جذب می شوند

رکورد داری در ثبت بازدهی

سجاد یزدانی کارشناس سامانه رسام (اطلاعات مالی پارت)
رکورد داری در ثبت بازدهی

   شرکت جوان و پویای سبدگردان سهم‌آشنا در سال ۱۳۹۶ توسط جمعی از فعالان و متخصصان بازار سرمایه فعالیت خودش را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر با لحاظ صندوقِ نوپای جسورانۀ ایده‌نوتک آشنا، مدیریت ۹ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد. در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز

چهار صندوق از نُه صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های بادرآمدثابت مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. دو صندوق بادرآمدثابت حکمت آشنا ایرانیان و امین آشنا ایرانیان، قدیمی‌ترین صندوق‌های این شرکتند و هر دو در یک‌سال اخیر حدود ۲۶ درصد بازدهی کسب کرده‌اند که این رقم به نسبت سود سپرده بانکی و همچنین عملکرد برخی صندوق‌های بادرآمدثابت دیگر، بالاتر بوده است. دو صندوقِ بادرآمدثابت دیگر سهم‌آشنایی‌ها از نوع صندوق‌های نیکوکاری است؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند. سطح بازدهی‌های کسب‌شده در این دو صندوق از دو صندوق دیگر بالاتر بوده و به‌نوعی می‌توان صندوق‌ نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) را با کسب ۶/۴۱ درصد بازدهی، پربازده‌ترین صندوق بادرآمدثابت نیکوکاری مجموعه دانست. وجه مشترک در این صندوق‌ها، سهم بیشتر بازار بدهی نسبت به سپرده بانکی در پورتفوی صندوق‌ها است که بی‌شک اتخاذ این رویکرد نقش به‌سزایی در تحقق این بازدهی‌ها داشته است.

تک‌صندوقِ سهامی سهم‌آشنایی‌ها

تنها صندوقِ سهامی این شرکت با نام صندوق سهامی سهم‌آشنا در اسفندماه ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشد ۱.۶۸۴ درصدی، به بیش از ۹.۹۰۰ میلیارد ریال رسیده است. سهم بازار سهام از پورتفوی صندوق حدود ۸۲ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «خدمات فنی و مهندسی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری»داشته است. صندوق سهم‌آشنا با تحقق بازدهی ۳۵۱ درصدی در یک‌سال اخیر، شگفتی خلق کرده و در جمعِ پربازده‌ترین صندوق‌های سهامیِ بازار قرار گرفته است.

بازارگردانی به سبکِ سهم‌آشنا

سهم‌آشنا با مدیریت همزمان سه صندوق بازارگردانی یکی از شناخته‌شده‌ترین بازارگردانان است. صندوق اختصاصی بازارگردانی سهم‌آشنا یکم، هم از لحاظ مقدار خالص ارزش دارایی از دیگر صندوق‌هام هم‌خانواده‌اش بالاتر است و هم از حیث کسب بازدهی در یک‌سال گذشته پیشتاز است. بررسی کارنامۀ این صندوق بازارگردانی حاکی از تحقق بازدهی ۴۹۱ درصدی در یک‌سال اخیر بوده که در نوع خود بسیار قابل‌توجه است.

در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحتِ مدیریت شرکت سبدگردان سهم آشنا را مشاهده می‌کنید.

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۱۶
کد خبر 413261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =