سرنوشت آتی سکه در انتظارطلای سرخ

در حال حاضر تنها ۹۰ تن زعفران در انبارهای بورس و سازمان تعاونی روستایی موجود است ، ماه گذشته بازار طلای سرخ دچار نوسانات شدیدی شد و به نظر می‌رسد این تکانه‌های متعدد ادامه خواهد داشت.

برخی دست انحصارگر افراد و کارگزاری‌ها را عامل تاثیرگذار بر ایجاد این نوسانات دانسته و از عمق کم بازار شکایت دارند. به عقیده این دسته از معامله‌گران و کارشناسان عمق بازاری چون زعفران بسیار کم است و افراد با نقدینگی‌های کم به راحتی می‎توانند نوسانات شدیدی نصیب این بازار کنند. اما برخی دیگر عمق بازار را مناسب می‌دانند و وجود انحصار را به خاطر همین عمق مناسب رد می‌کنند.

در شرایط فعلی تاثیر شیوع ویروس کرونا، صفر شدن صادرات زعفران به همین علت و به علاوه کاهش تقاضا برای این محصولات می‌تواند یکی دیگر از عوامل آشفتگی بازار طلای سرخ به شمار آید. عده‌ای براین باورند که ادامه روند مذکور می‌تواند بازار زعفران را به سرنوشت بازار آتی سکه دچار کند و در آینده‌ای نزدیک طلای سرخ نیز مانند سکه‌ طلا از عرصه در بورس‌کالا خارج شود! با این حال اغلب کارشناسان معاملات مشتقه، راهکار مقابله با نوسانات احتمالی و یا عدم کنترل مناسب بر بازار طلای سرخ را افزایش عمق‌دهی به بازار، تنوع کالایی، از میان برداشتن انحصار، افزایش حجم معاملات، استفاده از بازارگردان‌های قوی و ایجاد صندوق‌های کالایی کشاورزی می‌دانند.

خاموشی مسئولان تالار نقره‌ای 
اگرچه به نظر می‌آمد مسئولان بورس کالا، برای شفاف سازی مسائلی که چندی پیش بازار زعفران را دچار آشفتگی و یا ارائه حداقل علت مشکلات و راهکارهای پیشنهادی پاسخگو باشند، اما پیگیری‌های متعدد منجر به نتیجه ای نشد. به نظر می‌آید افراد مسئول در این مجموعه، تمایلی به شفاف‌سازی افکار عمومی در سال جاری همچون سنوات گذشته ندارند. 

عمق کم بازار و رانت اطلاعاتی

کال مارجین در بازار کم عمق

دلال‌بازی و توقف صادرات زعفران

ضرورت کاهش وجه تضمین

  • مینا گلشنی - خبرنگار 
  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس ،‌صفحه ۶ 
کد خبر 413170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =