۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
دلال‌بازی و توقف صادرات زعفران

غلامحسین میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با پیش‌بینی این موضوع که احتمالا در اردیبهشت ماه صادرات زعفران نخواهیم داشت، گفت: انبارهای بورس خودشان خرید را انجام نمی‌دهند، بلکه این محصول در بورس سپرده‌گذاری می‌شود.

البته برای افرادی که قصد عرضه زعفرانشان را در بورس دارند، شش انبار وجود دارد. در واقع انباری که فروش بیشتری داشته باشد، سپرده‌گذاری بیشتری نیز در آن انجام می‌شود.همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که امسال نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش تولید داشته‌ایم و از سال زراعی قبل نیز(یعنی سال زراعی ۹۶)برای سال زراعی ۹۷ محصول باقی‌مانده برآورد می‌شود حدود۴۰ تا۵۰ تن زعفران موجود است.البته در اسفندماه ۹۸ صادرات تا حد بسیار زیادی افت کرد و در فروردین ماه نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا هیچ‌گونه صادراتی صورت نگرفت. 

میری افزود: با در نظر گرفتن موجودی زعفران انبار سازمان تعاون روستایی و بورس و با توجه به اینکه احتمالا۵۰درصد زعفران تولیدی در دست کشاورزان است باید گفت در حال حاضر تنها ۹۰ تن زعفران در انبارهای بورس و سازمان تعاونی روستایی موجود است. البته سال گذشته افرادی که در بورس خرید کرده بودند در پایان سال متحمل ضرر شدند.

وی گفت: زعفرانی که در بورس خریداری می‌شود، باید صادر شود ولی دلال‌بازی در این میان علاوه بر ایجاد نوسانات شدید قیمتی در بورس، به صادرات نیز لطمه می‌زند. همچنین با توجه به اینکه ۸۵درصد محصول زعفران صادراتی است پیشنهاد می‌شود زعفران از طریق سازمان تعاون روستایی خریداری شده و در بورس سپرده گذای شود و اولویت فروش بورس به واحدهای صادراتی و بسته‎بندی با اخذ تعهد صادرات انجام شود. با این اقدام می‌توان از نفوذ دلال‌ها در معاملات زعفران جلوگیری کرد و نه تنها ثبات را به این معاملات بازگرداند بلکه بازارهای صادراتی را نیز به خوبی مدیریت کرد.

  • هفته نامه۳۵۱ اطلاعات بورس، صفحه ۶
کد خبر 413168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =