۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
عمق کم بازار و رانت اطلاعاتی 

حسن میثمی، تحلیلگر معاملات مشتقه نیز اظهاراتی قابل توجه در خصوص بازار زعفران داشت که در گفت‌وگو با هفته‌نامه بورس به تشریح آنها پرداخت.

علت نوسانات اخیر بازار زعفران چیست؟
با شروع سال ۹۹ شاهد آن هستیم که معاملات زعفران دچار نوسانات شدیدی شده است. در واقع شدت این نوسانات را می‌توان اینگونه تشریح کرد که اگر بازار برای چند روز با فشار کم خرید مثبت شود و بازارگردان سعی کند بازار را مثبت نگه دارد بلافاصله معاملات دچار نوسانات منفی می‌شود. در واقع باید گفت نوسانات مثبت بازار زعفران طی این روزها قابل اتکا نیست. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازار صادرات زعفران دچار اختلال شده است. در حال حاضر میزان بسیار زیادی زعفران موجود است، به همین علت زمانی که قیمت زعفران از کانال ۱۰ میلیون تومان(یا همان ۱۰ هزار تومان قراردادهای آتی) بیشتر می‌شود بلافاصله فروشنده‌ها وارد عمل می‌شوند. در این روند، با توجه به این که عمق بازار کم است این شائبه به وجود می‌آید که یا بازارگردان این اتفاقات را رقم می‌زند یا اگر دست بازارگردان در این بین نیست، افراد دیگری به رقم خوردن چنین اتفاقاتی کمک می‌کنند. این افراد قیمت را بالا می‌برند و زمانی که بقیه تصور می‌کنند روند زعفران صعودی شده است، شروع به فروش می‌کنند، اتفاق مذکور باعث می‌شود قیمت زعفران دوباره پایین برود.معتقدم بازارگردان چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد ولی باید قبول کرد که در حال حاضر معاملات زعفران منطقی به نظر نمی‌رسد!علاوه بر انحصار موجود در این بازار، باز و بسته شدن موقعیت‌های باز، تاثیر کرونا بر صادرات، عمق کم این بازار، نوسانات غیر منطقی، سوددهی یک طرفه( صرفاً به طرف فروشنده)، رانت اطلاعاتی و بسیاری از عوامل دیگر سبب به وجود آمدن نوسان این چنینی در معاملات زعفران شده تا جایی که نمی‌توان تحلیل دقیقی برای این بازار داشت.

 چه راهکاری برای سامان بخشیدن به معاملات زعفران در شرایط کنونی ارائه می‌دهید؟
اگر انحصار موجود در این بازار از بین برود و به علاوه حجم معاملات روزانه حداقل به صد هزار موقعیت خرید و فروش برسد و علاوه بر این مسائل ،بورس کالا نیز تلاش کند بازارگردان‌های قوی برای این بازار تعیین کرده و از ورود بازارگردان‌هایی که اهداف دلال مأبانه دارند جلوگیری کند، بازار زعفران عمق بیشتری پیدا می‌کند و مشکلاتی که گریبان‌گیر این بازار شده حل خواهد شد.

 تشکیل صندوق‌های کالایی، چه نقشی در این خصوص می‌توانند ایفا کنند؟ 
صندوق‌های کالایی می‌تواند مجموعه‌ای از محصولات مثل زیره، پسته، زعفران و محصولات کشاورزی چون خرما و کشمش را شامل شود.پیشنهاد صندوق‌های کالایی کشاورزی یکی از راهکارهای نجات بازار زعفران است. تشکیل این صندوق‌ها در هیأت پذیرش بورس نیز قبول شده و چندین شرکت هم درخواست صندوق‌های کالایی را داده‎اند. این صندوق‌ها می‌توانند به افزایش عمق بازار زعفران و افزایش نقدشوندگی این بازار کمک شایانی کنند.

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۶
کد خبر 413166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =