۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶

تهدید کوتاه‌مدت برخی صنایع

امین رنجبر، مدیرعامل سبدگردان آبان
تهدید کوتاه‌مدت برخی صنایع

با گسترده‌تر شدن شیوع ویروس کرونا در کشور، تاثیر آن بر بازارهای مالی از جمله بازارسرمایه که در سال جاری مورد توجه دولت و سرمایه‌گذاران قرارگرفته، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

البته متناسب با مدت زمان شیوع این بیماری، توان شرکت‌ها و صنایع مختلف فعال در بازارسرمایه تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. کرونا می‌تواند تاثیر دوگانه‌ای را بر صنایع فعال در بازارسرمایه داشته باشد. در این شرایط متناسب با نیازهای ایجادشده برای مصرف‌کنندگان، تقاضا برای محصولات برخی صنایع از جمله محصولات شوینده و بهداشتی، غذایی، دارویی ، مخابرات ،رایانه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و فرصت مناسبی را برای این شرکت‌ها فراهم آوردتا با برنامه‌ریزی مناسب و افزایش توان تولیدی، پاسخگوی تقاضای ایجاد شده باشند. در نتیجه این بخش از صنایع بازارسرمایه می‌توانند عملکرد مناسبی را در شرایط فعلی داشته باشند.

 از طرف دیگر با توجه به وضعیت قیمت‌های جهانی محصولات کالایی ، کاهش تقاضای محصولات و محدودشدن صادرات - واردات در شرایط جاری، این بیماری برای سایر صنایع بازارسرمایه از جمله پتروپالایشی‌ها، فلزات و معدنی، خودروسازی به‌عنوان یک تهدید پدیدار گشته و می‌تواند در کوتاه‌مدت عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بر این اساس لازم است دولت همگام با همکاری ارکان اقتصادی خود با اجرای اقداماتی نظیر ارائه تسهیلات بانکی با نرخ مناسب، تعویق مطالبات مالیاتی و تعویق زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی در جهت بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی این صنایع در شرایط فعلی اقدام کند.  البته هم‌زمان این بنگاه‌ها نیز باید در راستای چابک‌سازی و مدیریت بهینه سرمایه در گردش و بهای تمام شده کالا و خدمات تولید شده، این تهدید را به فرصتی جهت تغییر ساختار و ارتقای فرایندهای تولیدی و کاهش هزینه‌های تولید مبدل سازند و در میان‌مدت عملکرد خود را بهبود بخشند.

  • شماره ۳۵۰ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۱۵
کد خبر 413003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =