درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت با مردمی کردن اقتصاد

فرهاد دژپسند هدف عمده واگذاری سهام دولت را انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد دانست و گفت: طبق برآوردها انتظار می‌رود از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تامین مالی داشته باشیم.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایسنا ، مهدی تقوی درباره عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس و تاثیرات این اقدام بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور توضیح داد: با واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، کار کردن و وضعیت این نوع شرکت‌ها بهتر خواهد شد زیرا، خصوصی شدن انگیزه سودآوری را برای کارکنان آنها بیشتر می‌کند. در حالی که برای شرکت‌های دولتی این انگیزه سودآوری یا نیست یا در صورت بودن نسبت به بخش خصوصی کمتر است.

وی عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس و تاکیداتی که در این زمینه وجود دارد را درست دانست و گفت: در اقتصاد بخش خصوصی همیشه کارآمد است؛ بنابراین با این اقدام وضعیت این شرکت‌ها از نظر سودآوری و کارآمدی بهتر خواهد شد.

ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بورس با عرضه اموال دولتی 

به گفته این کارشناس اقتصادی، عرضه اموال دولتی برای بازار سرمایه تاثیراتی مثبتی خواهد داشت که این بازار را فعال‌تر خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد که مردم سهام شرکت‌هایی را می‌خرند که درآمد خوب و قابل قبولی داشته باشند. عرضه سهام شرکت‌های دولتی باعث می‌شود افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند به سمت بازار سرمایه بروند و این اقدام را از پس‌انداز سرمایه خود در بانک به صرفه‌تر می‌دانند.

گفتنی است، از زمان ورود به سال جدید عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس از اهمیت و توجه زیادی برخودار شده و رئیس‌جمهور در این زمینه در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید، بر اینکه دستگاه‌های دولتی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند و در تماس‌هایی با وزیر اقتصاد بر تسریع در این امر تاکید کرده است.

عرضه سهم دولت در ۹ شرکت دولتی در بورس

علاوه بر این، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد که در آینده نزدیک، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد.

طبق گفته دژپسند، در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید دو میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.

درآمدزایی ۳۰ هزار میلیاردتومانی از عرضه سهام شرکت‌های دولتی

دژپسند در پاسخ به این‌که چه مقدار درآمدزایی از واگذاری شرکت‌های دولتی خواهیم داشت، اینگونه توضیح داد: هدف عمده در این زمینه، انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد است که برآوردها نشان‌دهنده این است که از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تامین مالی داشته باشیم. همچنین دوره فراخوان تا عرضه ۱۰ روز است و گروه گروه این اتفاق رخ می‌دهد و تلاش‌ بر این است که ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکت‌های دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکت‌هایی هستند که بورسی نیستند و وارد بورس می‌شوند.

کد خبر 412555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =