۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

رونق دوباره به اقتصاد جهان بازمی‌گردد؟

کامودیتی‌ها در سایه "کرونا"

قیمت نفت تا پایان امسال در کمتر از ۵۰ دلار نوسان خواهد داشت
کامودیتی‌ها در سایه "کرونا"

اواخر سال گذشته، ارزیابی موسسات معتبر و برآورد کارشناسان حکایت از آن داشت که در سال ۲۰۲۰، اقتصاد و تجارت جهانی با نرخی معقول رشد خواهند کرد و شاهد شکوفایی اقتصادی چند کشور و در عین حال، تغییر جایگاه کشورها در جدول جهانی تولید ناخالص داخلی خواهیم بود. اما شاید هیچکس تصور نمی‌کرد که آخرین سال از دهه‌ای که در آن هستیم، به کابوسی برای بشر و عاملی برای سرکوب اقتصاد و تجارت جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، شیوع ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشیده و به تعطیلی مشاغل مختلف و بیکاری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان منجر شده، ضربه‌های شدیدی بر پیکره اقتصاد جهان وارد کرده و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان، بازارهای کالا نیز همچون بخش‌های مختلف اقتصاد جهان با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده‌اند. هرچند امید می‌رود با کشف دارویی برای مقابله با این ویروس و درمان بیماران، رونق دوباره به اقتصاد جهان بازگردد و بشر، دهه بعدی را در شرایط بهتری آغاز کند.

یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با نوسان‌های زیادی روبه‌رو شد، بازار کامودیتی‌ها به ویژه نفت خام، فلزات گرانبها، فلزات پایه و آهنی بود. بررسی روند قیمت این کامودیتی‌ها نشان‌دهنده میزان نگرانی و هراس اقتصاد جهان از گسترش این ویروس و احتمال ادامه بیماری تا ماه‌های آینده است.

نفت خام و افت شدید تقاضا

بازار جهانی نفت پیش از شیوع ویورس کرونا نیز با مشکل مازاد عرضه مواجه بود. به همین دلیل برخی کشورهای تولیدکننده (به ویژه در اوپک) معتقد بودند که برای تنظیم سطح عرضه و تقاضا باید از میزان تولید جهانی نفت خام بیش از پیش کاسته شود. با شیوع کرونا، سمت تقاضا با افت شدیدی روبه‌رو شد و توازن بین تولید و مصرف به شدت به هم خورد. در این میان، جنگ روسیه و عربستان بر سر سهم بازار موجب شد تا این دو تولیدکننده بزرگ، با افزایش تولید و عرضه، بازار را از نفت اشباع کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از کشورها برای مقابله با گسترش بیماری، از مردم خود خواستند در خانه بمانند. در نتیجه، میزان مسافرت‌های زمینی، هوایی و دریایی به شدت کاهش یافت که به افت شدید مصرف بنزین (و نفت خام) منجر شد. مجموعه این اتفاقات (افزایش شدید عرضه و کاهش چشمگیر مصرف) به سقوط قیمت نفت خام انجامید.

در نمودار پایین روند قیمت نفت خام برنت دریای شمال از ابتدای سال ۲۰۲۰ را مشاهده می‌کنید. قیمت هر بشکه از این نفت از نزدیک به ۷۰ دلار در آغاز سال به کمتر از ۲۵ دلار در پایان مارس سقوط کرد. البته با انتشار برخی اخبار درباره تمایل تولیدکنندگان بزرگ به ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا، قیمت نفت خام اندکی بهبود پیدا کرد و به بالای ۳۰ دلار در هر بشکه رسید. با این حال، نباید فراموش کرد که قیمت‌های کنونی هم به زیان تولیدکنندگان است و هم مصرف‌کنندگان. در حال حاضر، برآورد بیشتر کارشناسان این است که قیمت نفت خام در صورت کاهش تولید اعضای اوپک پلاس به همراه تولید کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا، همچنین پایان شیوع ویروس کرونا، تا پایان امسال در کمتر از ۵۰ دلار نوسان خواهد کرد.

طلا در نوسان قیمت قابل تامل

در شرایط بحرانی و بروز تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیک، طلا به یکی از کالاهای محبوب تبدیل می‌شود. قیمت این فلز گرانبها از کمتر از ۱۵۵۰ دلار در آغاز سال ۲۰۲۰ به نزدیک ۱۷۰۰ دلار در هر اونس در ماه آوریل رسید. اگرچه طلا در میانه ماه مارس با افتی شدید به زیر ۱۵۰۰ دلار سقوط کرد اما از آن زمان صعودی بوده است. سال گذشته برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که قیمت این فلز گرانبها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ سیر صعودی پیدا خواهد کرد و در سال ۲۰۲۴ به رکوردهای تازه‌ای دست خواهد یافت. نمودار زیر نشان‌دهنده روند قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون است.

کد خبر 412529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =