۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
در جست و جوی زمان از دست رفته!

امروز و درست در این لحظه، رهبران بزرگ دنیا، جامعه سلامت، صاحبان کسب و کار، اقتصاددانان، روانشناسان و ... در همه جای دنیا یک دغدغه مشترک دارند؛ "چه راهکارهایی درست است تا با سلامت تعداد بیشتر افراد جامعه و آسیب کمتری از بحران کرونا عبور کنیم"

صدایبورس- سلامت، صاحبان کسب و کار، اقتصاددانان، روانشناسان و ... در همه جای دنیا یک دغدغه مشترک دارند؛ "چه راهکارهایی درست است تا با سلامت تعداد بیشتر افراد جامعه و آسیب کمتری از بحران کرونا عبور کنیم" اکثر شرکت های بزرگ دنیا راهکارهایی را در تغییر فرآیند امور جاری و یا حتی در روند تولید محصول پیش گرفته‌اند؛ فولکس واگن با بیش 80 سال کار شبانه روزی در تولید خودرو، حالا و در عرض چند هفته خط تولید خود را به تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده تغییر داده است!
در اغلب کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا دولت‌ها برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا بسته های حمایتی مختلفی را در کنار توصیه ماندن در خانه در دستور کار قرار داده اند. در ایران اما اوضاع متفاوت‌تر است، با توجه به تحریم های چندین ساله و در نهایت ضعیف تر شدن اقتصاد کشور و همچنین پیش بینی تورم بالا و کسری بودجه، برنامه های حوزه اقتصادی و راهکار سازمان جهانی بهداشت با شعار #در_خانه_بمانیم ، لزوما پاسخگو نخواهد بود. 
از طرفی تصمیم گیری کلان کشور نشان می دهد طبق بندهای بودجه سال 1399 و حمایت دولتمردان از بازار سرمایه، سال پیش رو، سال پرباری برای عرضه شرکت های دولتی جدید در بورس و در مجموع رشد بازار سرمایه در برخی از صنایع باشد و البته طبق نظر مشترک همه صاحبنظران تنها راه بی خطری که می تواند موجب جذب نقدینگی شده و به کمک سال "جهش تولید" بیاید، رشد و ارتقای کمی و کیفی بازار سرمایه است.
با شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه، سازمان بورس و اوراق بهادار مصوبه ای را به شرکت های کارگزاری تکلیف کرد تا جلوی مراجعه حضوری افراد به این نهاد اجرایی بازار سرمایه گرفته شود. مصوبه ای که همزمان با ابتلای چندین نفر از پرسنل پذیرش کارگزاری‌ها به بیماری کرونا به درستی اتخاذ و موجب شد در این نهاد مالی که خط مقدم بازار سرمایه به شمار می رود جلوی شیوع بیماری تا حد زیادی گرفته شود. در این حین اما تناقضی عجیب در حال شکل گیری است. از طرفی حجم بالایی از حمایت های همه جانبه دولتمردان و تصمیم گیران حاکمیتی وجود دارد که منجر به ترغیب نوسهامداران برای حضور در این بازار می شود و از سوی دیگر راه ورود افراد جدید برای دریافت کد بورسی که تنها به شکل حضوری مورد تایید سازمان بورس واوراق بهادار است، به واسطه جلوگیری از شیوع انتشار کویید19 بسته شده و روزانه درخواست های زیادی از سمت شرکت های کارگزاری رد می شود.
با این توضیحات بنظر می رسد که بازار سرمایه نیز باید تغییرات سریعی را به لحاظ فرآیندی در برخی از امور لحاظ کند. سازمان و شورای عالی بورس، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، کانون نهادهای سرمایه گذاری و سایر نهادهای متولی باید به سرعت وارد عمل شده و پیش از، از دست رفتن زمان و مشتریان جدید، تغییراتی را در الزامات و فرآیند احراز هویت افراد جدید در نظر گیرند. فناوری های دنیای امروز راه‌های بسیاری در دسترس قرار می دهد. با توجه به وجود ابزارهای تصویری همچون شبکه های اجتماعی معمول یا حتی سایر بسترهای الکترونیکی که امکان برقراری تماس تصویری در آنها وجود دارد می توان به ساختاری جدید در احراز هویت غیرحضوری افراد جدید، صدور کد بورسی، امضا و تایید قراردادهای اعتباری و ... رسید. 
همچنین با توجه به تعطیل و نیمه تعطیل شدن شرکت ها و بنگاه‌های اقتصادی در کشور، افراد جامعه زمان بیشتری را در رسانه های داخلی و شبکه های اجتماعی می گذرانند که با تعریف و اجرای یک دستورالعمل آموزشی در حوزه آموزش و فرهنگ سازی بورس به ویژه در رسانه های رسمی کشور، می توان از این فرصت به آشنایی عمیق تر افراد جامعه به بازار سرمایه استفاده کرد. به نظر می رسد با سیاست‌ورزی مدیران در دوره "مدیریت ابهام" تهدیدهای پیش آمده را می توان به فرصت تبدیل کرد تا با همیاری خانواده بزرگ بازار سرمایه، این بازار نقش شایسته ای در اقتصاد کشور ایفا کند.

  • سمانه حق شناس، کارشناس بازار سرمایه 

کد خبر 412233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =