تاثیر کاهش قیمت نفت بر صادرات فرآورده‌های نفتی ایران

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: کاهش قیمت نفت بر قیمت فرآورده‌های نفتی اثر می‌گذارد و این موضوع می‌تواند بر درآمد ایران از محل صادرات این محصولات اثرگذار باشد.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، «سید حمید حسینی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه ایران در بخش فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار صادرات دارد، ادامه داد:‌ ۱۲ میلیارد دلار از این میزان مربوط به محصولات پتروشیمی است که در سه حوزه پلیمرها،‌ محصولات شیمیایی و انواع گازها قرار دارند. 

وی افزود: ‌هفت میلیارد دلار نیز شامل صادرات فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل،‌ بنزین،‌ مازوت و انواع هیدروکربور است. 

حسینی تاکید کرد:‌ سهم صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز سالانه در حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار است. 

وی با اشاره به اینکه صادرات این محصولات همگی تحت تاثیر قیمت نفت قرار دارد،‌ گفت:‌ بنابراین در سال آینده اگر قیمت نفت پایین بماند،‌ ارزش صادراتی فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا می‌کند. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اما ‌از نظر تناژ به نظر نمی‌رسد شاهد کاهش صادرات باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در سال آینده به دلیل کاهش وابستگی بودجه به نفت چندان نفتی نیست، افزود:‌ صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و این موضوع بر استقلال اقتصاد از نفت موثر بوده است. 

حسینی با تاکید بر اینکه تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای کنترل ویروس کرونا است،‌ گفت: ‌اگر در این مدت اوج کرونا را پشت سر گذاریم می‌توان امیدوار بود تا واحدهای صنعتی در اوایل اردیبهشت به تولید برگردند. 

وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده حداقل درآمد نفتی را در نظر گرفته است،‌ افزود: با توجه به رکود تولید و با توجه به شیوع ویروس کرونا،‌ دولت برای تامین درآمدهای سال آینده  کار سختی خواهد داشت. 

ایران در سال ۹۸ به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست و با توجه به این موضوع عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در دستور کار قرار گرفت. این موضوع باعث شد تا بخش خصوصی نیز وارد این عرصه شود و مازاد تولید فرآورده‌های نفتی ایران صادر شود.

کد خبر 412058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =