کنترل هیجان بازار با روش‌های محکوم به شکست

به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر با تغییر در قوانین و مقررات مربوط به حجم مبنا و تعییرات دامنه نوسان سعی در کنترل هیجانات بازار دارد!

نیما پروانی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوین پایدار در گفت و گو با صدای بورس؛
به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر با تغییر در قوانین و مقررات مربوط به حجم مبنا و تعییرات دامنه نوسان سعی در کنترل هیجانات بازار دارد!
بنده با فرض حسن نیت عوامل قانونگذار فقط با طرح چند سوال توجه ایشان را به مسیری که بازار سرمایه را بدان سوق می‌دهند جلب می‌کنم:
۱- در کدام مقطع زمانی اقداماتی نظیر سانسور، ایجاد محدودیت و... توانسته در بازارهای مالی راهگشا باشد؟ 
۲- اگر بنا بر این باشد که بازار سرمایه نوپای کشورمان مسیر توسعه و شکوفایی را طی کند، لطفا نیم‌نگاهی به مدل‌های توسعه‌یافته کنید. وضع قوانینی از این دست آیا شباهتی به بازارهای توسعه یافته دارد یا خیر؟
۳- به خاطر دارم که در گذشته نه‌چندان دور (حدود دو سال پیش) که بازار سرمایه با خلا نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کرد، متصدیانی در سازمان بورس معاملات کارگزاری‌ها را در لحظه رصد می‌کردند و چنانچه یک مشتری تصمیم می‌گرفت به هر دلیلی سهام خود را مثلا در بازه منفی به فروش برساند، فورا تماس می‌گرفتند و ایراد می‌گرفتند که چرا سفارش فروش می‌گذارید! مسئولان محترم فقط کافی است نگاهی به نتیجه‌ای که تا‌کنون از این دست اقدامات گرفته‌اند، بیندازند. آیا توانستید رکود سال ۹۲ تا ۹۶ را با اینگونه اقدامات کنترل کنید که همچنان ادامه می‌دهید؟ 
پیشنهاد بنده این است که از نقدینگی که به سمت بازار سرمایه سرازیر شده است، باید نهایت استفاده را کرد. گسترش بازار با عرضه‌های اولیه متناسب با ورود نقدینگی جدید و‌ همچنین افزایش شناوری سهام و ارائه ابزارهای مالی جدید شاید گزینه‌های بهتری در جهت کنترل هیجانات بازار باشد. وضع هرگونه قانونی که موجب ایجاد محدودیت و مغایر با سیال بودن بازار باشد درنهایت منجر به شکست خواهد شد. 
احتمالا کاهش دامنه نوسان و تغییر در حجم مبنا راحت‌ترین راه حل در مواجهه با کنترل هیجان بازار است ولی قطعا بهترین راه حل نخواهد بود!

#صدای_بورس #بورس #بازارسرمایه #سهام #سهامدار #سرمایه_گذاری #صنعت #سود #بازده #اقتصاد #ریسک #کد_بورسی #کارگزاری #صادرات #واردات #ارز #طلا #دلار #یورو #نهاد_مالی #شفافیت #حجم_مبنا #دامنه_نوسان

کد خبر 411915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =