تداوم سایه ریسک‌ها بر بازار

در گزارشات 9 ماهه عملکرد برخی صنایع بزرگ در فصل پاییز به دلایل گوناگون ضعیف‌تر از فصل تابستان بود که به نظر می‌رسد با رشد نرخ ارز در زمستان و گرم شدن معاملات بورس کالا، ضعف عملکرد در فصل زمستان بهبود یابد. به عنوان مثال در صنعت فلزات اساسی، نرخ فروش شمش فولاد خوزستان در آخرین معامله رشد 40 درصدی نسبت به متوسط نرخ فروش فصل پاییز داشت که اثرات آن در فصل جاری و سال آینده مشهود خواهد بود.

در ماه‌های گذشته انتظارات تورمی فعالان اقتصادی و ورود نقدینگی جدید توسط افراد حقیقی به بورس باعث رشد حجم معاملات و به تبع آن رشد بورس شده است. 
آمارهای بانک مرکزی از رشد نقدینگی در آذرماه موید این مطلب هست که سال آینده تورم عمومی در کشور بین 30 تا 40 درصد خواهد بود این موضوع در کنار عدم جذابیت سایر بازارها و یا فرض کنترل شدن سایر بازارهای موازی توسط سیاست‌گذار همچنان انتظار رشد حجم معاملات روزانه و به دنبال آن رشد ارزش بازار را نوید می‌دهد.

 از طرفی با توجه به شرایط کشور، انتظارات از قیمت ارز برای سال 99 همچنان افزایشی است و با نظر گرفتن کالا محور بودن بازار و تاثیرپذیری قیمت‌ها از رشد نرخ ارز، رشد ارزش بازار منطقی به نظر می‌رسد؛ البته این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که میزان فروش شرکت‌ها و به طور خاص فروش با افت قابل توجهی روبه‌رو نشود.به نظر می‌رسد بازار در ماه‌های پیش‌رو با توجه به چهار موضوع احتمال افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، مباحث مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مهم‌تر از همه ورود نقدینگی جدید توسط افراد به دلیل کنترل و جذابیت کمتر سایر بازارها با رشد روبه‌رو باشد؛ البته سایه ریسک‌های سیاسی و اقتصادی همچنان بر بازار سرمایه وجود خواهد داشت و هرگونه تغییر شرایط اثرات خود را بر بازار خواهد داشت.

  • امیر وفایی- قائم مقام شرکت سبدگردان الگوریتم
  • شماره 345 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 411826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =