تجدید ارزیابی عامل مهم رونق بازار

بازارسرمایه در سال ۹۸، سالی رویایی را تجربه کرد و ورود نقدینگی به صورت پیوسته انجام شد. به نظرم در این سال عموم مردم با این بازار آشنا شده‌اند به گونه‌ای که این روزها شاهد این هستیم که ارزش معاملات خرد، کف 6 هزار میلیارد تومانی را نیز رد کرده است.

روزی تحقق این عدد، برای ما رویایی بود و هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که بتوانیم به این زودی به این اعداد دست یابیم. اگر بازارسرمایه را با بازارهای دیگر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که رشد شگفت‌انگیز بورس در سال جاری به طور چشمگیری انجام شد و نشان دهنده این است که فرهنگ‌سازی درخصوص بازارسرمایه به درستی انجام شده است. یکی از دلایلی که می‌توان گفت منجر به رشد بازار آن هم در این شرایط سخت تحریمی و اقتصادی شده است، بحث شیرین تجدید ارزیابی دارایی‌هاست و مجوز افزایش‌سرمایه‌هایی که از محل تجدید ارزیابی در سال جاری وجود داشت، عاملی برای رونق بازار شد. گزارشات همیشه عامل مهمی برای تصمیم‌گیری سهامداران بوده است، اما باید دقت کرد در اسفندماه سالی قرار گرفته‌ایم که بازدهی بازار قابل توجه بوده و شاید بتوان گفت نزدیک به 70 درصد بازار که به‌طور عمده هم شرکت‌های بابنیه هستند، گزارشاتی را ارائه داده‌اند که عملا در قیمت آنها لحاظ شده است. بنابراین چون عاملی که در چند ماه اخیر باعث رشد قابل‌توجه بازار شده بحث تجدید ارزیابی بوده است از این پس توجه و دقت در گزارشات بسیار بیشتر خواهد بود و به دلیل احتیاطی که سهامداران انجام خواهند داد، تفسیر و تحلیل گزارشات رونق بیشتری خواهد گرفت.

در حال حاضر، p/e بازار به بیش از 9 رسیده است و  نقدینگی کشور نیز بیشتر از 2 هزار و 200 هزار میلیارد تومان شده است و با رشد قابل توجهی که در ارزش معاملات دیده می‌شود، به نظر عدد مناسبی در بازار جذب شده است که البته نسبت به عدد رشد نقدینگی هنوز مقدار آن بسیار کوچک است و جای رشد و افزایش نیز دارد و به همین دلیل به نظرم بازارسرمایه می‌تواند چشم‌انداز مثبت و ادامه‌داری را داشته باشد. از سوی دیگر در حال حاضر نزدیک 60 درصد بازار، به صورت مستقیم و غیرمستقیم دلاری هستند. 

بنابراین همچنان در بسیاری از صنایع با صبر بیشتر و انتخاب درست می‌توان بازدهی‌های بسیار خوبی داشت که صنایع پتروشیمی، فولادی و معدنی و دارویی همچنان جای کار و بررسی بیشتر دارند. 
ولی باید توجه کرد رشد نرخ دلار، تا یک عددی می‌تواند منطقی باشد و رشد بیش از حد آن، باعث می‌شود کلیت اقتصاد دچار مشکلات عدیده شود و کاهش ارزش پول کشور می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مردم ایران به وجود بیاورد.

  • معصومه ترکمان احمدی - کارشناس ارشد بازار 
  • شماره 345 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه 15
کد خبر 411822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =