تفکرات تصمیم‌گیر و رشد اقتصادی

انتخابات و روندهای اقتصادی نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا بر روی هم تاثیر دارد. اینکه چه تفکری در انتخابات پیروز است و سکان سیاست‌گذاری را در دست می‌گیرد، شیوه‌های اقتصادی را تغییر می‌دهد. 

به گزارش صدای بورس، عامل اصلی تاثیرگذار آن است که تفکر پیروز در انتخابات، تأمین مالی در اقتصاد را بانک محور ترجیح بدهد یا بازار سرمایه  محور، ترجیح بر جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشد یا در جهت تعمیق بازارهای مالی قدم بردارد و ریسک‌ها را کاهش دهد و... همه این عوامل ناشی  از تفکر حاکم و پیروز در انتخابات سرچشمه می‌گیرد. پس از این تلقی‌ها و تفکرات، چینش و انتخاب افراد موثر در تصمیمات اقتصادی اهمیت دارد و تغییر می‌کند، کمیسیون‌های تخصصی مجلس، روسای شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی و... همه تاثیر دارند. ضمن اینکه جهت‌گیری برای توسعه بر اساس چه تفکری باشد و به چه صنایعی توجه کند می‌تواند کل اقتصاد را دگرگون کرده و تغییر دهد و بر درآمدهای ملی و کشور تاثیر بگذارد. اینکه دولت و مجلس چه تفکر و دیدی نسبت به بهره مالکانه دارند، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت دلار را چگونه تنظیم می‌کنند و... به طور قطع مستقیم بر روی تخصیص بهینه منابع و پیامد آن بر سود پیش‌بینی شده (EPS) اثر دارد. 
سود پیش‌بینی شده هر شرکت یکی از مهم ترین عوامل در معاملات یک سهم می‌تواند باشد. پیش‌بینی سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین برنامه توسعه‌ای شرکت‌ها می‌تواند موثر باشد. حال غیر از این موارد افکار و منش سیاسی مانند اعتقاد لیبرالیسم یا دولت‌گرا بودن می‌تواند همه چیز را تغییر جهت دهد. در مورد تجربه‌های داخلی نیز اتفاق‌های زیادی رقم خورده اما گذشته از اینکه چه گروه یا جناحی در انتخابات پیروز شود، اینکه چه کسی سکان وزارت نفت را در دست بگیرد می‌تواند بسیار با اهمیت و تاثیرگذار باشد. تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، توجه به صنایع دیگر مانند خودروسازی‌، تعیین نرخ ارز (دور شدن یا نزدیک شدن به نرخ واقعی ارز آزاد) می‌تواند به سرعت شاخص را تحت تاثیر قرار دهد. البته از گروهی مانند خودروسازها همه دولت‌ها حمایت کرده‌اند اما با همه این اتفاق‌ها می‌بینید که خودروسازان چه وضعیتی دارند. البته هر دولتی بنا به وضعیت و موقعیت سعی کرده حمایت بیشتری را از این صنعت انجام دهد. بیشتر حمایت‌ها و رفتارهای سیاست‌گذاران با این صنعت علایم مثبت به سرمایه‌گذاران می‌دهد و سیاست‌گذاران نیز از فرصت استفاده کرده و تزریق منابع به این صنایع را مزیت نسبی چنین سهم‌هایی عنوان می‌کنند. به هر حال انتخابات به خصوص در کشوری مانند ایران به شدت بر فراز و فرودهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

  • علی صادقین- کارشناس وتحلیل گر اقتصادی 
  • شماره 344 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 9
کد خبر 411727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =