دیدگاه برجامی عامل تضعیف اقتصاد مقاومتی

 اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های مهم کشور محسوب می‌شود زیرا در شرایط تحریمی ناگزیر هستیم که از داشته‌های خود به نحو مطلوب استفاده کنیم. اما به نظر کارشناسان با توجه به تاکید زیاد به اقتصاد مقاومتی و بنا به دلایل‌های مختلف، موفقیت چشمگیری در این رابطه حاصل نشده است. در این زمینه نظرات تعدادی از کارشناسان در زیر آورده شده است.

 اجرای اقتصاد مقاومتی طبق انتظار، محقق نشده است
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال مسائلی از جمله تحریم‌ها رخ داد که نشان از ضربه پذیری داشت. البته اقتصاد مقاومتی منحصر به دوران تحریم‌ها نیست اما در دوران تحریم‌ها هم یکی از عواملی که ضرورت پیدا می‌کند روی آوردن به اقتصاد مقاومتی است. چرا که تحریم‌ها یک شوک خارجی است که در یک اقتصاد وارد می‌شود و آن اقتصاد را دچار نوسان می‌کند. اما در شرایط تحریمی هم اقتصاد کشورها به گونه ای ممکن است باشد که دستخوش نوسانات شدید نشود. در ایران در این زمینه در سال 1392 که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، ضربه پذیری اقتصاد را در این زمینه می‌توانست کاهش دهد.اگر این سیاست‌ها در اقتصاد ایران اجرا شده بود تاکنون تحریم‌ها بی خاصیت و بی اثر می‌شد اما به دلیل اینکه باور تصمیم‌گیران اقتصادی در دولت این نبود که اولویت اول اقتصاد ما رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد، بلکه تلاش این بود که با برقراری ارتباط بین ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی کاری کنند که سرمایه گذاری خارجی بتواند مشکلات اقتصاد ایران را حل کند و اقتصاد مقاومتی مورد غفلت قرار گرفت.

اقتصاد مقاومتی در حد یک ایده باقی مانده است
حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق حقوقی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد عنوان کرد: همه عملیاتی که از قبل در نظام برنامه ریزی و بودجه ای کشور پیش بینی شده بود، مورد ملاک دولت و مجلس بوده و موقع بهره وری آن پروژه‌ها به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری می‌شده، اما اینکه چارچوب اقتصاد مقاومتی در اجرا رعایت شده باشد، اتفاق نیفتاده است. اقتصاد ما هنوز بلاتکلیف نداشتن یک روش اجرایی است، به این دلیل است که نتیجه و خروجی مثبت هم دیده نمی شود. اقتصاد مقاومتی که انتظار می‌رفت دولت و مجلس به عنوان یک مدل آن را طراحی و مورد اجرا قرار دهند در حد یک ایده باقی مانده است. یکی از دلایلی که دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی شکست خورده این بود که دولت معتقد بود در چارچوب برجام سرمایه گذاری‌های خارجی صورت می‌گیرد که در پی آن اشتغال و افزایش رفاه شکل می‌گیرد.
 در واقع نگاه دولت به برون مرز بجای درون مرز بود.کشورهایی که در چارچوب استقلال اقتصادی قدم برمی دارند اینگونه نیست که ریاضت اقتصادی داشته باشند بلکه این است که از قدرت، توانایی، توانمندی و ظرفیت‌های کشور برای تغییر و تحول اقتصاد کشور خود استفاده کنند. 

تولید کنندگان کیفیت را به محصولات خود اضافه کنند
 حمید رضا مهرآور، رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ایران خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی قسمت زیادی از فعالیت‌ها که تاکنون متکی به خارج بوده را بتوان در داخل برآورده کرد. اقتصاد مقاومتی اگر منجر به این شود که تولید اتومبیل در ایران با استانداردهای روز دنیا باشد و مشتری به جای اینکه خودروی آلمانی خرید کند از خودروی ایرانی استفاده کند، کار بسیار بزرگی صورت گرفته است.لازمه این کار این است که تولیدکننده به اعتماد مصرف کننده خدشه وارد نکند. بنابراین الان فرصت بسیار خوبی است با توجه به فرمایشات رهبری، تولیدکنندگان از این فرصت استفاده کنند پس باید تلاش کنند تا کیفیت را به محصولات خود اضافه کنند.
البته باید گفت که هر کشوری به دنبال این است تا از پتانسیل‌های داخلی خود استفاده کند. سال‌های سال کشور به جای اینکه از پتانسیل‌های خود استفاده کند، واردات انجام می‌داد. یعنی به عبارت دیگر یک اقتصاد خدمات محور شده بود. این کار نتایج بدی برای اقتصاد از جمله بیکاری و بیرون رفتن سرمایه‌ها از کشور داشت که در این راستا اقتصاد مقاومتی یک امر ضروری محسوب می‌شود.

  • شماره 344 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3
کد خبر 411717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =