عملکرد مطلوب تأمین سرمایه امین در کسب بازدهی

تأمین سرمایه امین به‌عنوان نخستین نهاد در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری ایران در شهریورماه ١٣٨٦ با دریافت مجوز تاسیس از شورای‌عالی بورس و اوراق ‌بهادار فعالیتش را آغاز کرد. پس از انحلال صندوق امین صبا در اردیبهشت‌ماه 1395، در حال حاضر پنج صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول ‌به فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق امین ملت
قدیمی‌ترین صندوق تأمینسرمایه امین در حال حاضر، صندوق بادرآمدثابت امین ملت است. این صندوق با تحقق بازدهی 8/21 درصدی در 365 روز گذشته، بهترین عملکرد را در بین چهار صندوق بادرآمدثابت این شرکت داشته و اثبات کرده در رقابت با سایر صندوق‌های بادرآمدثابت بازار و سپرده‌گذاری در بانک، حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ خالص ارزش دارایی‌هایش، اما در یک‌سال گذشته با افتی 48 درصدی مواجه بوده که باتوجه به عملکرد خوب صندوق چندان قابل انتظار نبوده و شاید عمده‌ترین دلیلش کوچ نسبی نقدینگی از مجموع صندوق‌های بادرآمدثابت بازار به سمت صندوق‌های مختلط و سهامی، به دنبال رشد بازار سهام باشد.

صندوق امین سامان
آبان‌ماه 1390، دومین صندوقِ این شرکت با نام امین سامان و باز هم در گروه صندوق‌های بادرآمدثابت، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشدی 50 درصدی، در مرز 1.400 میلیارد ریال نوسان دارد. گروه‌ «محصولات شیمیایی» همواره مورد اعتمادترین صنعت بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌،‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا کمتر از 13 درصد دارایی صندوق، به این صنعت و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و الباقی در قالب سپرده بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر 20 درصد بازدهی عملیاتی ساخته که این نرخ تقریبا با نرخ سود سپرده‌ بانکی برابری می‌کند و نسبت به عملکرد بسیاری از صندوق‌های بادرآمد ثابت دیگر، چندان جذاب نیست.

صندوق مشترک امین‌آوید
تیرماه 1392، سومین صندوق این شرکت، این‌بار در گروه صندوق‌های سهامی پای به میدان رقابت گذاشت. خالص ارزش دارایی‌های صندوق مشترک امین‌آوید در یک‌سال گذشته با رشد 139 درصدی، به 361 میلیارد ریال رسیده است. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود 94 درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «استخراج کانه‌های فلزی» داشته است. صندوق مشترک امین‌آوید با تحقق بازدهی 137 درصدی در یک‌سال اخیر، عملکرد بسیار خوبی داشته و پربازده‌ترین صندوق این مجموعه بوده است.

صندوق امین انصار
مدیران تأمینسرمایه امین تمرکز ویژه‌ای بر جذب مشتریان محتاط و ریسک‌گریز داشته‌اند و از همین‌رو، چهارمین صندوق این شرکت باز هم از نوع با درآمد ثابت بود؛ خالص ارزش دارایی‌های این صندوق نیز با رشدی 17 درصدی، به بیش از 20.000 میلیارد ریال رسیده است. در پرتفوی این صندوق نسبت به پرتفوی چهار صندوق بادرآمد ثابت دیگر این مجموعه، سهم کمتری به بازار سهام اختصاص یافته و حاصل این استراتژی هم کسب بازدهی 8/19 درصدی در یک‌سال گذشته بوده است. 

صندوق امین یکم فردا
جوان‌ترین صندوق این شرکت از نوع صندوق‌های قابل‌معامله بادرآمدثابت بوده و در دی‌ماه 1395 آغاز به کار کرده است. رشد 117 درصدی خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته و کسب بازدهی 21 درصدی، حاکی از تازه‌نفسی این صندوق آینده‌دار است که در صورت بهبود عملکردش در کسب بازدهی، انتظار می‌رود در آینده نام آن را بیشتر از گذشته بشنویم.
در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمینسرمایه امین را مشاهده می‌کنید.

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 16
کد خبر 411602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =