کارایی سامانه‌ها در گرو تغییر رفتار سهامداران

رشد شتابان بازار سرمایه با روالهای موجود، همواره سبب بروز نگرانی‌های متعددی از منظر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شده است. در حال حاضر شرکت‌های متولی این زیرساخت‌ها خصوصا مدیریت فناوری بورس در حال توسعه ظرفیت‌های زیرساخت‌های مرتبط و سامانه معاملاتی است و این توسعه بطور دائم و پیوسته انجام می‌شود. 

دلیل اصلی فشار به حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ورود مستقیم افراد به معاملات به خصوص در عرضه‌های اولیه است که سبب شده تعداد تراکنش‌های بورسی رشد بسیار بالایی در یک‌سال گذشته یابد. البته ادامه این روند باعث بروز مخاطرات متعددی در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خواهد شد. در حالی که می‌توان با تغییر در فرآیندهای کسب و کار و هدایت عموم مردم به ورود غیر مستقیم به بازار سرمایه و استفاده از مولفه‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، نهادهای مشاوره سرمایه‌گذاری و یا سبدگردان‌ها علاوه بر استفاده حداکثری از مزایای متعدد این مولفه‌ها، فشار وارد شده به سامانه‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را کاهش داد تا ظرفیت‌های موجود و در حال توسعه بتوانند بطور موثرتر و کاراتر مورد بهره برداری قرار گیرند. تجربه‌های جهانی نیز موید این مطلب است. 
در کشورهایی با درصد مشارکت بسیار بالاتر از ایران در بازار سهام، با توجه به اینکه فرآیندها و نقش مولفه‌های مختلف بدرستی تعریف شده است، سامانه‌های زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات به مراتب توسعه یافتگی و ظرفیت کمتری نسبت به سامانه‌های بازار سرمایه ایران دارند. این امر ضمن ایجاد اطمینان خاطر برای در دسترس بودن همیشگی این زیرساخت‌ها، سبب شده که توان موجود برای توسعه سامانه‌های فناورانه برای حوزه‌های موثرتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 411599

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =