کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، اطلاعیه ای را روانه سامانه کدال کرد که نشان دهنده قصد این شرکت برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هاست.

ظرفیت‌های افزایش سرمایه
 طبق این اطلاعیه، افزایش سرمایه از محل زمین و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت شرکت خواهد بود. اصلی ترین سرمایه‌گذاری بلند مدت شرکت نیز مربوط به سهام شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار است که در حال حاضر در بازار پایه فرابورس با نماد «غبهار» مورد معامله قرار می‌گیرد. نماد این شرکت برای اولین بار در تاریخ 13 شهریور 98 با قیمت 1000 تومان به ازای هر سهم در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد و پس از رشد در ماه‌های اخیر، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، هر سهم با قیمت 1900 تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت. بر همین اساس ارزش بازار «غبهار» در حال حاضر در حدود 730 میلیارد تومان است.

روند معاملات «غبهار»


 
نکته جالب توجه در گزارش‌های حسابرسی شرکت شهداب، بهای تمام شده هر سهم «غبهار» برای این شرکت است. با توجه به این گزارش‌ها، بهای تمام شده هر سهم «غبهار»، تنها 150 تومان است. به عبارت ساده تر، شرکت شهداب، هر سهم شرکت بهاران گلبهار را به قیمت 150 تومان به مالکیت خود درآورد که در مجموع مبلغی حدود 56 میلیارد تومان بر آورد می‌شود . این موضوع در تصویر زیر قابل مشاهده است. لازم به ذکر است تصویر زیر مربوط به گزارش حسابرسی انتهای شهریور 98 است و در حال حاضر شرکت مالکیت 9/93 درصد «غبهار» را در اختیار دارد.

پیش‌بینی‌های افزایش سرمایه 
بر همین اساس، با کسر بهای تمام شده «غبهار» از ارزش روز آن، به مبلغی در حدود 640 میلیارد تومان می‌رسیم که از طرف غشهداب می‌تواند به عنوان مازاد تجدید ارزیابی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با در نظر گرفتن سرمایه 133 میلیارد تومانی غشهداب، میزان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در حدود 600 درصد تخمین زده می‌شود. شکل زیر به خوبی تفاوت ارقام ذکر شده را نمایان می‌سازد.


نکته دوم که در اطلاعیه شرکت به آن اشاره شده است، قصد شرکت برای تجدید ارزیابی از محل زمین است. که این موضوع نیز می‌تواند موجب بهبود میزان افزایش سرمایه شود. لذا در مجموع و بسته به نظر کارشناسان رسمی می‌توان میزان افزایش سرمایه را در حدود 600 تا 700 درصد برای شهداب تخمین زد. 

  • شماره 341 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 12
کد خبر 411523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =