ارزیابی وضعیت اوراق بدهی در بودجه ۹۹

یک برداشت اولیه بازار سرمایه این است که شاید دولت در حال انتقال بدهی‌های خود به دولت بعدی است.

مونا حاجی‌علی‌اصغر، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان در گفت‌وگو با صدای بورس:

بخش عمده‌ای از بازار سرمایه ایران را اوراق بدهی تشکیل می‌دهد.
در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی شده که قسمتی از کسری بودجه با انتشار اوراق بدهی دولت تامین شود. از انواع اوراق، اسناد خزانه بدون کوپن یا اوراق منفعت و سایر اوراق با کوپن و دوره‌های سررسید بلندمدت است. 
چند عارضه‌یابی در مورد این اوراق وجود دارد؛ نخست آنکه دولت در سال‌های قبل بیشتر اسناد خزانه منتشر می‌کرد که عمدتا اوراق یک‌ساله بودند و بدهی‌های کوتاه‌مدت‌تری را تامین می‌کردند. 
از آنجا که اوراق دولتی بازارگردان هم ندارد، استقبال خوبی از این اوراق به عمل آمد و صندوق‌ها و بقیه فعالان بازار از آنها استفاده می‌کردند.
اخیرا دولت هم در برنامه بودجه و هم اوراقی که منتشر می‌کند، اوراق را به سمت اوراق سه ساله و سه سال و نیمه برده و چون اوراق دولتی بازارگردان هم ندارد، این یکی از نکته‌هایی است که شاید بهتر باشد درمورد آن بازنگری شود.
یک برداشت اولیه بازار سرمایه این است که شاید دولت در حال انتقال بدهی‌های خود به دولت بعدی است.
بحث بعدی، موضوع فروش به کسر اوراق است. در حال حاضر اوراق دولتی به قیمت اسمی  ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و دولت صرفی بابت آن پرداخت می‌کند. بحث‌های مالیاتی زیادی روی این موضوع مطرح است و شبهه‌های مالیاتی وجود دارد. اگر موضوع فروش اوراق به کسر در لایحه بودجه  محقق شود، می‌تواند برای افرادی که در بازار هستند و خرید می‌کنند، کار را راحت‌تر کند و  بحث‌های مالیاتی نیز کمتر می‌شود.
نگرانی دیگر این است که بیش از ۹۵ درصد حجم اوراق بازار سرمایه، اوراق دولتی است و حجم اوراق شرکتی به‌طور مرتب در حال کاهش است. این موضوع می‌تواند برای بخش خصوصی و تامین مالی‌هایی که میخواهد انجام دهد، نگران‌کننده باشد و شاید انگیزه چندانی برای آنها وجود نداشته باشد که بتوانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنند.  بهتر است کار تامین مالی شرکت‌ها و بخش خصوصی در برنامه‌ها تسهیل شود.

کد خبر 411459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =