آیا ادامه فعالیت در بورس ریسک دارد؟

با توجه به شرایط اقتصاد کشور و محدودیتی که در سرمایه‌گذاری در فرصت‌های جایگزین بورس ایجاد شده، طبیعتا تقاضا به سمت این بازار سوق پیدا کرده است.

احمد پویان‌فر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان در گفت‌وگو با صدای بورس:

اگر قیمت سهام شرکت‌ها بر مبنای متغیرهای بنیادی تحلیل شود، می‌توان گفت قیمت‌ها تا حدی از ارزش ذاتی سهام بالاتر است؛ اما این یک بعد قضیه است.
بعد دوم، مکانیسم عرضه و تقاضا است. با توجه به شرایط اقتصاد کشور و محدودیتی که در سرمایه‌گذاری در فرصت‌های جایگزین بورس ایجاد شده، طبیعتا تقاضا به سمت این بازار سوق پیدا کرده است.
در حال حاضر نرخ‌های سپرده‌های بانکی حدود 18 درصد است، آن هم به شرط نگهداری یک ساله. بنابراین جذابیت سپرده تقریبا از بین رفته است.
درخصوص ارز، بانک مرکزی محدودیت‌های بسیار قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرده است و نمی‌توان مبالغ بزرگی را به صورت رسمی و قانونی در ارز سرمایه‌گذاری کرد.
درخصوص طلا، پیش‌فروش سکه انجام شد و بانک مرکزی اعلام دریافت مالیات کرد و همچنین افرادی که خرید بیشتر از سقف معینی داشتند، ملزم به پاسخگویی شدند. بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در آن حوزه هم بالا رفته و محدودیت‌ها اضافه شده است.
آخرین گزینه، سرمایه‌گذاری در مسکن است. قیمت مسکن به شدت بالا رفته است، حجم سرمایه‌گذاری در این بازار باید زیاد باشد، ضمن آنکه قابلیت نقدشوندگی بسیار پایینی دارد.
در نتیجه، تنها گزینه سرمایه‌گذاری موجود و در دسترس، تقریبا همین بازار سرمایه است. بنابراین به خاطر تقاضای زیاد ایجاد شده، طبیعی است که قیمت‌ها افزایش یابد.
مگر آنکه استراتژی کلانی در سطح کشور ایجاد شود که بتواند فرصت‌های جایگزین سرمایه‌گذاری قابل دسترسی برای سرمایه‌گذاران باشد.

کد خبر 411342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =