دستاوردهای «سجام» شفاف‌سازی شود

سامانه سجام برگرفته از سر واژه‌های «سامانه جامع اطلاعات مشتریان»پس از سه سال مطالعه در سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای انجام خدمات پایه نظیر کد معاملاتی ایجاد شد. بنا بر مصوبه مورخ ۲۲ فروردین ۹۷ سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه متقاضیان دریافت خدمات پایه مکلفند نسبت به ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنند.

تاکید بر راستی‌آزمایی اطلاعات پایه مشتریان

این سامانه به منظور جمع آوری و راستی‌آزمایی اطلاعات پایه مشتریان سهام در خرداد ماه سال گذشته رونمایی شد. بنا بر الزام به استفاده از این سامانه اشخاص تحت نظارت (ناشران) ملزم به ثبت، تکمیل و به روزرسانی اطلاعات مشتریان در این سامانه شدند. سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تأیید شده خواهند بود.

چرایی استفاده از سجام؟

شناسایی مشتری طبق استانداردهای بین المللی (KYC)، کاهش دفعات حضور و تکمیل فرم متقاضی از مزایایی این سامانه است که توسط قانون‌گذار درنظرگرفته شده وعلل استفاده و البته اجبار به ثبت مشخصات در سجام را شامل می‌شود.پیش از این سرمایه‌گذار برای استفاده از خدمات یک کارگزاری یا سرمایه‌گذاری درصندوق‌ها، باید ضمن مراجعه حضوری و تکمیل فرم‌های متعدد، مراحل احراز هویت را طی می‌کرد و با هر بار تغییر کارگزاری یا صندوق، تمامی مراحل باید از ابتدا انجام می‌گرفت، اما با راه‌اندازی این سامانه احراز هویت یک بار برای همیشه انجام می‌شود و فرد می‌تواند با ثبت نام در سجام و تکمیل فرم‌های الکترونیکی به همه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی پیدا کند.امکان ارائه اطلاعات مشتریان در سایر بازارهای فعال کشور و یا سایر نهادهای مالی و امکان پرداخت سود سهامداران، بدون نیاز به پیگیری و مراجعه حضوری به بانک‌ها مهمترین مزیت سجام از نظر سهامداران است که البته این موارد هنوز به طور کامل محقق نشده و سهامداران همچنان منتظر تحقق این وعده مسئولان هستند.

درگاهی برای خدمات سهام عدالت

سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز هست. دسترسی سهامداران سهام عدالت با آزاد سازی به سهام خود و امکان خرید و فروش(پس از آزاد سازی سهام) از خدمات این سامانه به حساب می‌آید.بر اساس این گزارش به زودی سهام عدالت در قالب صندوق‌های ETF (قابل معامله) قابل خرید و فروش خواهند شد که هر فرد از طریق سامانه سجام به سهام عدالت خود دسترسی خواهد داشت. بر این اساس از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد. این مسائل در حالی مطرح است که از چندی پیش سایت درگاه یکپارچه ذینعان بازار سرمایه بسته شده است همچنین زمانی که مشتری کد ملی وارد می‌کند ورود برای مشتریان جدیدالورود امکان پدیر نیست.

  •  مریم نعمتی واحدی-خبرنگار
  • شماره 339 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3
کد خبر 411276

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =