41 درصد افزایش ارزش سهام «گوهران»

سرمایه گذاری توسعه گوهران امید از لحاظ فعالیت سرمایه گذاری که ماهیت اصلی فعالیت این مجموعه به شمار می‌رود، مناسب عمل کرده است. به‌طوری که، ارزش بازار پرتفوی بورسی این مجموعه طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۸ بیش از ۹۰۲ میلیارد ریال افزایش را به ثبت رساند.

روندصعودی قیمت سهام و ارزش بازار

بر اساس این گزارش، قیمت سهام سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در ماهی که گذشت با رشد قیمت سهام ۴۱ درصدی، ماه پر سودی را برای سهامدارانش رقم زد. سهام "گوهران" در این مدت از محدوده قیمتی دو هزار و ۵۴۰ ریال به سه هزار و ۵۸۰ ریال افزایش یافت. در این شرایط، ارزش بازار سهام این مجموعه از حدود پنج هزار میلیارد ریال به هشت هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال رسید. علاوه بر این، طی معاملات دوم آذر ماه امسال بیش از پنج میلیون و ۸۹۹ هزار سهم "گوهران" به ارزش ۱۴ میلیارد و ۹۸۳ میلیون ریال معامله شد و در ۳۰ آذر سال جاری حدود ۱۵ میلیون سهم این مجموعه به ارزش ۵۳ میلیارد و ۳۵۹ میلیون ریال داد و ستد شد.

رشد سرمایه گذاری‌ها

بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری در سهام ۷۱ شرکت بورسی و غیر بورسی فعال در ۳۰ صنعت همچون استخراج کانه‌های فلزی، محصولات کاغذی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای، لاستیک و پلاستیک، شرکت‌های چند رشته ای صنعتی، واسطه گری‌های مالی، انبوه سازی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، اوراق مشارکت و سپرده های بانکی، مخابرات، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی و ... برای دوره عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۸ "گوهران" ثبت شده که طبق اطلاعات در دسترس، هزینه سرمایه گذاری با افزایش به مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال، در پایان آذر ماه امسال بالغ بر سه هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.


افزایش ارزش بازار پرتفوی بورسی

پرتفوی بورسی سرمایه گذاری توسعه گوهران امید را بخشی از سهام ۶۳ شرکت فعال در بازار سرمایه همچون هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سنگ آهن گهر زمین، سنگ آهن گل گهر، مدیریت سرمایه گذاری امید، هلدینگ غدیر، مدیریت انرژی امید تابان هور، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی مبین، پتروشیمی جم و... تشکیل می‌دهد. بهای تمام شده این سبد در ماه گذشته حدود ۳۱ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال افزایش یافته و در پایان ماه به بیش از سه هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال رسید. در کنار آن، ارزش بازار پرتفوی بورسی "گوهران" با ثبت مبلغ ۹۰۲ میلیارد و ۶۷۷ میلیون ریال رشد به بیش از هفت هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال ارتقا یافت.


 ارتقای سبد غیر بورسی

بر اساس این گزارش، بخشی از سهام هشت مجموعه غیر بورسی در سبد خارج از بازار سهام "گوهران" جای دارد که شرکت‌هایی همچون توسعه فناوری تحلیلگران امید، مولد برق کاسپین منطقه آزاد انزلی، خدمات مسافرتی و گردشگری گشت مهر پیشه، حق تقدم مولد برق کاسپین منطقه آزاد انزلی، توسعه تجارت بین المللی زرین پرشیا امید و پترو امید آسیا از جمله این موارد به شمار می‌رود.
 همچنین بهای تمام شده سبد غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید با ۱۰۰ میلیون ریال افزایش در پایان آذر ماه امسال به رقم ۲۱۴ میلیارد ریال دست یافت.

معاملات سهام تحصیل شده

در ماهی که گذشت بخشی از سهام ۱۱ شرکت فعال در بازار سرمایه همچون بیمه ما، ایران خودرو، مولد برق کاسپین منطقه آزاد انزلی، مدیرین انرژی تابان هور، تولیدی چدن سازان، مولد برق کاسپین منطقه آزاد انزلی، جنرال مکانیک، تولیدات پتروشیمی قاید بصیر، پتروشیمی نوری، تراکتور سازی ایران و هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به سبد سرمایه گذاری "گوهران" افزوده شده که بهای خرید سهام شرکت‌های بورسی حدود ۸۶ میلیارد ریال و بهای تملک سهام شرکت‌های غیر بورسی مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.

معاملات سهام واگذاری

در مقابل اما، بخشی از سهام پنج شرکت بورسی و غیر بورسی همچون ماشین سازی اراک، گروه صنایع کاغذ پارس، مولد برق کاسپین منطقه آزاد انزلی، صنایع خاک چینی ایران و قند اصفهان از تملک "گوهران" خارج شد که طبق اطلاعات موجود، سود حاصل از این واگذاری با کسر بهای تمام شده به ۵۴ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال، مبلغ ۴۴ میلیارد و ۸۶۱ میلیون ریال محاسبه می‌شود.


درآمد حاصل از سود سهام محقق شده

سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه امسال خود درآمد سود سهام محقق شده از ابتدای سال مالی تا پایان آذر ماه امسال را مبلغ ۵۴۱ میلیارد و ۳۲۸ میلیون ریال اعلام کرده است. همچنین "گوهران" در آذر ماه امسال حدود یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال درآمد از محل دریافت سود نقدی تقسیمی پتروشیمی پردیس در مجمع عمومی عادی سالانه سهامداران شناسایی کرد.

  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 12
کد خبر 411184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =