اقتصاددانی که تعادل آورد

نظریه بازی باعث شکوفایی ایده‌هایی می‌شود که در حل تعارضات موجود و یا در حال شکل گیری اثرگذار است

رابرت اومان متولد ۸ ژوئن سال ۱۹۳۰ ریاضیدان اسراییلی – آمریکایی و عضو اکادمی ملی علوم ایالات متحده و همچنین از اساتید دانشگاه عبری اورشلیم است. اومان در سال 2005 به همراه توماس شلینگ به خاطر «انجام مطالعات در زمینه نظریه بازی و یا به طور دقیق‌تر کمک به درک بهتر تعارض و همکاری از طریق تحلیل نظریه بازی»، موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصادی شد.

نظریه بازی به روش سخت

 اومان در سال ۱۹۵۰ از سیتی کالج نیویورک در رشته علوم ریاضی لیسانس گرفت و در سال ۱۹۵۵ در رشته علوم ریاضی از انستیتوی فنی ماساچوست در مقطع دکترا فارغ التحصیل شد. از سال ۱۹۵۶ به دانشگاه عبری اورشلیم رفت و در مرکز مطالعات عقلانیت این دانشگاه به فعّالیت پرداخت. اومان نخستین کسی است که مفهوم تعادل همبسته را در نظریه بازی ارائه کرد. این مفهوم نوعی از تعادل در بازی‌های غیرهمبسته است که بسیار منعطف‌تر از تعادل  در اقتصاد کلاسیک عرضه و مطرح می‌شود. او همچنین پیشتر بر روی مفهوم دانش مشترک در نظریه بازی به روش سخت، مطالعاتی انجام داده بود.

سناریوی «رقابت بدون نقص»

 اومان در سال ۱۹۵۹ وارد مبحث نظریه بازی شد تا هوشیارانه به تمیز و تشخیص جریان بازی‌های بی نهایت تکرار شده از بازی‌هایی با تکرارهای محدود بپردازد. از دیدگاه او نظریه بازی باعث شکوفایی ایده‌هایی می‌شود که در حل تعارضات موجود و یا در حال شکل گیری اثرگذار است. تمرکز مطالعات اومان بر روی عناصر گوناگونِ نظریه بازی است و نیز بر روی این پرسش است که آیا در صورت پیگیری مکرر بازی‌ها، همکاری میان طرف‌های درگیر افزایش پیدا خواهد کرد یا نه؟ او معتقد است زمانی که تعداد بازیگران زیاد می‌شود، تعامل‌ها نادر، افق زمانی کوتاه و یا امکان مشاهده دقیق اقدامات سایرین غیرممکن است، احتمال همکاری رقبا کمتر می‌شود. وی همچنین با معرفی نظریه اندازه گیری در تحلیل اقتصادی تعداد نامحدودی از عوامل تشکیل دهنده سناریوی «رقابت بدون نقص»، نظریه معیارها را در جوامع اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

  • اکرم شعبانی- خبرنگار
  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 8
کد خبر 411175

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =