بیمه سهام، پیشنهادی برای بازگشت شاخص

با توجه به نوساناتی که بازار در هفته گذشته شاهد آن بود و ریزشی که شاخص بورس آن را تجربه کرد، ‌شاهد حمایت مطلوبی از سوی مسئولان بازار، سهامداران حقوقی‌، صندوق توسعه بازار سرمایه و صندوق تثبیت بودیم. کارشناسان بازار سرمایه آرام‌تر شدن جو حاکم بر جامعه و کنترل بازار را در روزهای آتی پیش بینی کرده‌اند. پیش بینی کارشناسان در خصوص شاخص بورس که در جریان معاملات اخیر از مسیر تعادلی خود خارج شده و با آشفتگی که به خود گرفت ترس و دلهره به جان سهامداران انداخت، برگشت به روند تعادلی سابق است.

 در همین رابطه به منظور حمایت از سهامداران و جلوگیری از  تصمیمات هیجانی،‌ انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای برای خروج از شرایط قرمز پیش آمده بیانیه‌ای صادر کرد و پیشنهاد داد  باتوجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و لزوم همکاری و هم افزایی فعالان بازار سرمایه،‌ برخی ارزیابی‌های علمی و پیشنهاداتی در این رابطه در دستور کار قرار گیرد.
 انجمن توسعه سرمایه گذاری ضمن دعوت از سرمایه گذاران بازار سرمایه برای خویشتن داری و پرهیز از هیجان‌های رخ داده، پیشنهادات علمی و عملی خود را به منظور راهکاری برای بازگشت بازار به مدار آرامش ارائه داد.
در این بیانیه پیشنهاد داده شد که باتوجه به امکان انتشار اوراق اختیار فروش تبعی( بیمه سهام) توسط سهامداران و حامیان سهام انتشار اوراق اختیار فروش شش ماهه برای 50 نماد برتر بازار اهرم حمایتی را تقویت و نگاه حمایتی را بلند مدت خواهد کرد.در بیانیه انجمن توسعه سرمایه گذاری عنوان شده بود  این انجمن  آماده ارائه راهکارهای مربوطه به مسئولان بازار است و اطمینان دارد که انتشار این اوراق حداقل اطمینان بخشی بازدهی 10 درصد سهام 50 شرکت اصلی بازار در خلال شش ماهه آینده را برای سهامداران فراهم کرده و مانع هیجان زدگی سرمایه گذار خواهد شد. بدیهی است انتشار این اوراق اختیار فروش به مراتب فشار کمتری به صندوق های تثبیت و توسعه بازار وارد خواهد کرد ضمن آن که بدون تردید روند بازار سرمایه در شش ماهه آینده تحت تاثیر پتانسیل‌های موجود مثبت است.
 البته در روزهای گذشته که نوسانات شدیدی بازار را  به لرزش درآورد،‌ صندوق توسعه بازار سرمایه و صندوق تثبیت برای کنترل هیجان بازار تلاش‌های قابل ملاحظه ای انجام دادند. این انجمن، ضمن قدردانی از این تلاش‌ها خواهان منابع این صندوق‌ها از طریق مجاری قانونی پیش بینی شده در قوانین مربوطه است. همچنین پیشنهاد علمی انجمن توسعه سرمایه گذاری در حال حاضر اطمینان بخشی نسبت به شرایط آتی بازار سرمایه ضمن تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری بلند مدت، استفاده بهینه و دراز مدت از ظرفیت‌های حمایتی و تاکید بر ارزندگی سهام است.طبق این بیانیه انجمن امیدوار است جلب توجه مسئولان بازار به این پیشنهاد  زمینه ساز بازگشت بازار سرمایه به تعادل شود چراکه این پیشنهاد به نوعی مورد درخواست همه فعالان بازار سرمایه برای بازگشت بازار سرمایه به حالت تعادلی خود  است.

  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3
کد خبر 411159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =