۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
بهبود فرآیند معاملات

بازار سرمایه با وجود حمایت‌های صندوق تثبیت، صندوق مشترک توسعه بازار، حقوقی‌های بزرگ و همچنین فعالان با تجربه و حقیقی بازار، نزدیک به 30 هزار واحد ارزش خودش را از دست داد.

پیش تر بازار سهام بخاطر جو هیجانی که در شاخص‌های 370 و 380 هزار واحدی تجربه می کرد مانع از اصلاح کوتاه مدت بازار شده بود. لیکن با توجه به وقایع مربوط به ترور سردار سلیمانی و هیجان کاذبی که در بازار چیره شد ، منفی شدن بازار سرمایه طی هفته گذشته را به همراه داشت . این موضوع البته با رفتار و سیاست‌های سازمان بورس همراه بود. تعطیلی روز دوشنبه معاملات بورس در کل کشور و همچنین تغییر دامنه نوسان از 5 به 2 درصد، افزایش حساب ارزش تضمین مشتریان از 50 به 60 درصد و همچنین تزریق نقدینگی به بازار توسط شرکت‌های حقوقی، بخشی از سیاست‌های اعمال شده این نهاد نظارتی بازار سرمایه بود.

البته ناگفته نماند اجرای از این دست سیاست‌ها شاید بتواند به صورت مقطعی و به عنوان یک داروی آرام بخش در بازار عمل کند اما آنچه که پر واضح است نمی تواند به صورت بلند مدت جوابگو نیاز بازار باشد.از همین رو پیشنهاد می شود به منظور کنترل هیجان بازار در مرحله اول با هماهنگی بانک مرکزی شرایط پرداخت وام به شرکت‌های کارگزاری را تسریع کنند و در گام بعدی با تصویب آیین نامه ای امکان خرید سهام با کد شرکت‌های کارگزاری را فراهم آورند. در آخر پیشنهاد می شود سقف اعتباردهی به مشتریان حقیقی را در کارگزاری‌ها از 10 درصد حقوق صاحبان سهام، افزایش داده به نحوی که کارگزاران بتواند به مشتریان مورد وثوق خود اعتبار بیشتری اعطاء کنند .در مجموع با اجرای این سه سیاست پیشنهادی می توان انتظار داشت علاوه بر حمایت‌های حقوقی‌های بازار سرمایه از حمایت‌های افراد حقیقی و کارگزاران فعال بازار به منظور بهبود فرآیند معاملات کشور بهره جست.

  • مهدی رباطی- مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران
  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 2
کد خبر 411151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =