رکوردهای بازدهی در صندوق‌های  یک نهاد مالی

شرکت جوان و پویای مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان، در سال 1396 توسط جمعی از فعالان جوان و متخصص بازارسرمایه فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

رشد 314 درصدی در یک‌سال

نخستین تجربه‌ صندوق‌داری خانواده‌ جوان کیان، «صندوق با درآمد ثابت کیان» است. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق که در راستای جذب سرمایه‌گذاران محتاط آغاز به کار کرده، در یک‌سال گذشته روندی صعودی داشته و با رشدی 314 درصدی، اکنون در مرز 5.600 میلیارد ریال نوسان دارد. گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» همواره مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند،‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها 6 درصد دارایی صندوق، به این صنایع و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و الباقی در قالب سپرده بانکی و اوراق بدهی با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر حدود 24 درصد بازدهی عملیاتی ساخته که این نرخ در مقایسه با نرخ سود سپرده‌ بانکی و همچنین عملکرد سایر صندوق‌های بادرآمد ثابت، مطلوب و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

در جمع پربازده‌ترین صندوق‌های سهامی

اندکی بعد، دومین صندوق این شرکت با نام «آوای سهام کیان» در گروه صندوق‌های سهامی، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشد 198 درصدی، به 2.300 میلیارد ریال رسید. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود 95 درصد است که در این بین، صندوق مذکور بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «سیمان، آهک و گچ» داشته است. صندوق آوای سهام کیان با تحقق بازدهی 164 درصدی در یک‌سال اخیر، در لیست پربازده‌ترین صندوق‌های سهامی بازار قرار گرفته است.

پربازده‌ترین  در  حوزه سکه‌ طلا

سومین صندوق این شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه‌ طلا با عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق مبتنی‌بر سکه طلای کیان »  است. برخلاف رکوردشکنی‌های طلا در دو سال گذشته، قیمت طلای زرد در یک‌سال اخیر رشد اندکی داشته و به تبع آن، بازدهی هر چهار صندوق‌ فعال در این گروه، افت محسوسی نسبت به دوره‌ مشابه قبلی یافتند.
 با تمامی این تفاسیر، کسب بازدهی 14 درصدی یک‌ساله و عملکرد بهتر نسبت به سایر رقبا، طی 6 ماه گذشته، توانست این صندوق را در جایگاه پربازده‌ترین صندوق مبتنی بر سکه‌ طلای بازار قرار دهد.

بازدهی  بیشتر از شاخص

چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان، «صندوق آهنگ سهام کیان» است که به عنوان دومین صندوق سهامی این شرکت محسوب شده و تیر ماه سال 1398 از مجموعه دیگری خریداری شد. این صندوق با تغییر مدیریت و تغییر پرتفوی توانسته است بازدهی 48 درصدی طی 6 ماه گذشته محقق کند که این عملکرد 3 درصد بیش از بازدهی شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران در همین بازه زمانی بود. در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان را مشاهده می‌کنید.

  • سجاد یزدانی-کارشناس سامانه رسام (اطلاعات مالی پارت)
  • شماره 337 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 16
کد خبر 411090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =