بیمه عمر، خود را رقیب سیستم بانکی نمی‌بیند

شرکت های بیمه به رغم نقش مؤثرشان در توسعه اقتصادی کشور، تنها از ضریب نفوذ نزدیک به دو و نیم درصدی از تولید ملی برخوردارند.

شرکت های بیمه به رغم نقش مؤثرشان در توسعه اقتصادی کشور، تنها از ضریب نفوذ نزدیک به دو و نیم درصدی از تولید ملی برخوردارند. با وجود دارابودن این صنعت از پتانسیل های لازم برای تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در بسیاری از بخش های اقتصادی کشور، رقابت های غیرمنطقی در خدمات بیمه مانع از تحقق سرمایه گذاری مطلوب در این صنعت شده است. اما با این حال نمی توان از نقش این صنعت به عنوان یکی از نهادهای مهم در بازار سرمایه غافل شد. معصوم ضمیری، مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد، در خصوص صنعت بیمه و توسعه بیمه های زندگی در بیمه پاسارگاد پاسخگوی پرسش‌های زیر بود.
  
  اهمیت و نقش صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این نکته ضروری است که در کشور، صنعت بیمه به عنوان یک سرمایه ملی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. اعتقاد بر این است که نقش بیمه‌ها در مسائل اجتماعی، تأمینی و حفظ سرمایه‌های ملی، کمتر از بانک ها نیست. در دنیای امروز، حجم عمده فروش بیمه نامه ها در رشته بیمه های عمر تمرکز یافته، چرا که هم شیوه ای برای پس انداز و تأمین آینده محسوب می شود و هم جنبه سرمایه‌گذاری داشته و موجب جمع‌آوری منابع عظیمی در بانک‌ها می‌شود. تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد سرمایه گذاری منابع حاصل از ذخایر ریاضی بیمه های زندگی، از ابزارهای مطمئن در تأمین مالی پایدار بوده است. از دیگر سوی رویکرد جامعه به خرید بیمه های زندگی حاکی از ارتقای اعتماد مردم به صنعت بیمه در چند سال اخیر است. اما این روند برای دستیابی به آنچه در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مقرر شده، کافی نیست بلکه تحولات و ابزار مضاعفی را در عرضه بیمه های زندگی ایجاب می‌کند؛ در این صورت است که رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده و کسب اعتماد بیش از پیش مردم به صنعت بیمه دور از دسترس نخواهد بود. 


  در کشور تعدد شرکت های بیمه را داریم، فکر می‌کنید پتانسیل برای این حجم  وجود دارد؟
در سال‌های گذشته شرکت‌های بیمه متعددی در کشور تأسیس شده‌اند که حتماً هرکدام از آنها یک مدل کسب‌ و کار معین دارند و در آنها، اهداف، راهبردها، رسالت‌ها و برنامه‌های شرکت تعریف ‌شده است؛ چرا که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران مجوز تأسیس شرکت بیمه را با بررسی این برنامه‌های تعیین شده صادر می‌کند و تا زمانی که شرکتی برنامه مشخصی برای حضور در بازار بیمه کشور نداشته باشد، اجازه تأسیس نخواهد داشت.
  در بیمه پاسارگاد رویه به چه شکلی است؟
بیمه پاسارگاد در مدل کسب‌وکاری که در زمان تأسیس به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد، رسالتی متمایز از دیگر شرکت‌های بیمه را در پیش گرفت. وجه تمایز ما این بود که در گروه مالی پاسارگاد، شرکت بیمه‌ای تأسیس شود که مکمل فعالیت‌های گروه در صنعت بیمه باشد. در واقع نکته مهمی که در دیدگاه مؤسسین اصلی بیمه پاسارگاد، یعنی گروه مالی پاسارگاد وجود داشته، راه‌اندازی و تأسیس یک شرکت بیمه خصوصی الگو بوده است. همین تفکر در آینده شرکت نیز مؤثر بوده و برنامه‌هایی که بر این اساس تنظیم شده اند، وجه تمایز بیمه پاسارگاد با سایر شرکت های بیمه‌ است. در یک گروه مالی حلقه‌هایی وجود دارد که به عنوان حلقه‌های اساسی گروه شناخته می شوند. بیمه ها نیز به عنوان حلقه های اساسی مالی و پولی دنیا و بازار سرمایه محسوب می شوند. گروه مالی پاسارگاد نیز برای تکمیل حلقه های اساسی مالی خود نیازمند انجام فعالیت های بیمه ای و بیمه اتکایی بود. بنابراین در جهت تکمیل چرخه فعالیت های خود، شرکت بیمه پاسارگاد را تأسیس کرد.
  و جامعه هدفی که در نظر گرفتید؟
جامعه هدف مورد نظر در فعالیت‌های بیمه پاسارگاد تمام افراد هستند و مدیریت تولید این مجموعه ، در پی آن است که به‌عنوان یک شرکت بیمه خدمتگزار، در آینده به تمام آحاد جامعه خدمات بیمه‌ای ارائه دهد. ویژگی دیگر مورد توجه مجموعه، ترجیح دادن منافع بلندمدت به منافع کوتاه‌مدت است. در واقع هدف اول ما استمرار و تداوم فعالیتِ موفق است بنابراین تلاش می شود که این موفقیت در آینده نیز امکان‎پذیر باشد و شرکت بتواند به‌صورت تدریجی و در بلندمدت به جایگاه موردنظر برسد. در ابتدای تأسیس بیمه پاسارگاد، سهامداران مؤسس شرکت به دنبال طرح توجیهی توسعه بیمه های عمر بودند و این امر از اهداف اولیه تأسیس شرکت تعیین شد. بیمه پاسارگاد متعلق به یک گروه مالی قوی در کشور است که تأسیس آن توانست به تکمیل حلقه های این گروه مالی کمک کند. حلقه بیمه در یک گروه مالی دو وظیفه مهم به عهده دارد یکی این که بتواند منابع مالی قابل توجهی را برای سرمایه گذاری تجمیع کند و دوم اینکه برای گروه مالی ،پوشش های بیمه ای مناسبی را عرضه کند. 
  آماری از روند تولید در گروه مالی پاسارگاد دارید؟
براساس آخرین اطلاعات کمتر از ۵ درصد از تولید شرکت، متعلق به گروه مالی پاسارگاد است و ۹۵ درصد از تولید مختص به فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت است. بیش از ۶۰ درصد از تولید به بیمه های عمر و تأمین آتیه اختصاص دارد و ارتباطی به گروه مالی پاسارگاد ندارد و به اعضای جامعه فروخته شده است. ۴۰ درصد باقیمانده هم شامل بیمه های اتومبیل، آتش سوزی، درمان و رشته‌های دیگر است. بنابراین با توجه به سهم گروه مالی پاسارگاد از تولید شرکت هیچ گونه تداخل مدیریتی از جانب این گروه در بیمه پاسارگاد وجود نداشته و مدیران گروه مالی نگاه عالیه به مجموعه مدیریت بیمه پاسارگاد دارند. 
 یکی از مواردی که ویژه به آن پرداخته‌اید، بیمه عمر است.
همینطور است. بیمه پاسارگاد با تمرکز بر این رشته موفق به صدور نزدیک به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه نامه عمـر و تأمین آتیه شده که دستیابی به این مهم بـدون برنامه ریزی و اقدامات زمینه ای میسر نمی‌شد. حدود ۳۰درصد از آمار مذکور از محل ذخایر، از شرکت وام دریافت کرده اند. در حال حاضر بیمه پاسارگاد بالاترین آمار صدور بیمه های عمر انفرادی را دارد. در واقع علت موفقیت بیمه پاسارگاد در بیمه عمر ناشی از دو مسئله است؛ نخست شبکه فروش آموزش دیده و سپس سیستم نرم افزاری مناسبی که جهت عرضه این بیمه نامه طراحی شده است. مهم‌ترین بخش توسعه بیمه عمر بکارگیری سازمانی چابک به منظور فروش بیمه نامه های عمر و تأمین آتیه بود. این سازمان منحصر به فرد بوده و نمونه قبلی آن در کشور وجود نداشته است و مطمئناً سهم عمده ای از موفقیت فروش بیمه پاسارگاد، به دلیل فعالیت این سازمان است.
  در این میان تقابلی با  بانک‌ها  نداشته‌اید؟
بیمه عمر هیچگاه خود را رقیب سیستم بانکی نمی‌بیند چرا که این محصول، محصولی است که بانک نمی‌تواند آن را طراحی کرده و در اختیـار مردم قرار دهد. علاوه بر بخش فروش، ارائه پوشش های تکمیلی مانند پوشش بیمـه آتش سوزی منزل مسکونـی برای بیمه‌گـزاران عمر و همچنین پرداخـت وام به بیمه‌گـزاران عمر از جمله گام هایی موثر در جهـت رفع نیازهـای احتمالی بیمـه‌گزاران محسوب می شود. طراحی نرم افزاری با قابلیت انعطاف پذیری جهت پاسخگویی به نیازهای خریداران بیمه عمر و تأمین آتیه و نگهداری حساب ها همراه با سرمایـه گذاری هوشمندانه ذخـایر ریاضی این رشته ، از دیگر برنامه ریزی ها و بستر سازی های بیمه پاسارگاد در توسعه فعالیت های مربوط به رشته بیمه های زندگی بوده است. البته این شرکت از فعالیت در رشته های بیمه اموال و بیمه مسئولیت نیز غافل نبوده است و جایگاه مناسب خود را در صنعت بیمه حفظ کرده است.  
  درخصوص سود عملیاتی هم توضیحاتی بفرمایید.
فعالیت بیمه پاسارگاد در زمینه بیمه عمر تقویت شده است که  افزون بر۶۰ درصد از پرتفوی شرکت را تشکیل می‌دهد. در سال جاری به تولیدی در حدود سه هزار و سیصد میلیارد تومان خواهیم رسید که فراتر از پیش‌بینی‌های برنامه سالانه شرکت است. همچنین سود عملیاتی شرکت نیز نسبت به سود برآوردی برای سال ۱۳۹۸ از افزایش نسبی برخوردار خواهد بود.آخرین آمار بیمه‌نامه‌های عمر صادره در شرکت بیش از ۰۰۰ر۲۰۰ر۴ فقره بیمه نامه است که همچنان بالغ بر ۶۰ درصد از تولید شرکت را تشکیل می دهد و در مقایسه با سال گذشته رشدی معادل ۵۰ درصد را شامل می‌شود.
  تعداد نمایندگی‌ها و شعب بیمه پاسارگاد چقدر است؟
سازمان فروش این شرکت از ۸۲ شعبه که حدودا شامل ۲۷۰۰ نماینده عمومی و ۲۵۰۰۰ نماینده فروش بیمه های عمر و تأمین آتیه است، تشکیل شده که با نظارت و هدایت مدیران ارشد فروش، مدیران فروش، مدیران توسعه و مدیران آموزش هدایت و رهبری می شوند و تشکیل این سازمان موجب شده است تا نمایندگان فروشی که پیش از این مستقیماً به بدنه شرکت متصل بوده اند از این پس تحت نظارت سازمان فروش باشند. یکی از دلایل موفقیت بیمه پاسارگاد این بود که در همان ابتدای امر، دارای یک برنامه کاملاً مشخص با اهداف روشن بود. به طوری که تمامی اهداف این برنامه، با تلاش و پیگیری‌های مستمر و مداوم محقق شد و همچنان در حال پیشرفت و رسیدن به اهداف بزرگ‌تر است. 

  • ویژه نامه صنعت بیمه هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =