شاخص به رالی صعودی بازگشت

شاخص بعد از یک استراحت کوتاه مدت، به رالی صعودی خود بازگشت. ایستادگی خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک در این روزها، آذر ماه ۹۸ را جذاب و جذابتر کرده است.

هفته رویایی در حال ثبت شدن است. رشد پی در پی شاخص کل به کمک بزرگان و صدر نشینی نمادهای شاخص ساز برای چندین روز متوالی، شاخص کل را بر فراز ۳۴۰ هزار واحد قرار داد.مبارکمان باشد...
شاخص بعد از یک استراحت کوتاه مدت، به رالی صعودی خود بازگشت. ایستادگی خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک در این روزها، آذر ماه ۹۸ را جذاب و جذابتر کرده است. هفده روز متوالی از رشد بازار می گذرد و امروز بازهم خریداران تمام قد از ابتدای معاملات با تقویت تقاضا توانستند در همان دقایق ابتدایی بازار شاخص کل را در فتح قله جدید ۳۴۰ هزار یاری کنند. موضوع مهم دیگر، رشد روز افزون ارزش معاملات نسبت به روز قبلش است. ارزش معاملات خرد بیش از ۴ هزار میلیارد به ثبت رسید. افزایش پله پله ای ارزش معاملات را در این روزها نظاره گر هستیم . قدرت پول در حال خودنمایی است. گروه های بزرگ و شاخص ساز برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری همچنان با توجه و اقبال سهامداران همراه بودند. شیمیایی ها، پالایشی ها، فلزی ها، معدنی ها، بانکی‌ها و خودرویی‌هادست در دست هم بازار را مثبت کردند و لیدری کل بازار را در دست گرفتند و راه را برای صعود شاخص برروی قله های جدید فراهم کردند.مروری از نکات مثبت هفته گذشته که تاثیر زیادی بر شارپ بودن صعود و عبوراز مقاومت ۳۳۰ هزار واحد شد، قابل تامل است . 
دو عامل به عنوان محرک اصلی رشد بازار می توان نام برد، اولاً عامل افزایش قیمت دلار است که شاهد تاثیر آن بر روی سهام‌های بزرگ و صادرات محور بودیم. همچنین افزایش نرخ محصولات در بورس کالا را می توان نام برد. زمانی که حجم فروش باعث افزایش قیمت فروش محصولاتی مانند فولاد مبارکه و ملی مس در بورس کالا می‌شود بر روی سهام مربوطه تاثیرگذار خواهد بود که این موضوع باعث ایجاد سودآوری بهتر، عامل تقویت تقاضا و رشد قیمت سهام در بازار شده است.معاملات آخرین روز هفته گذشته با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌هاسوار بر کشتی خریداران آغاز شد. ایستادگی خریداران و پابرجایی آنها رشد بیش از هزار واحدی را در پرونده معاملاتی تالار حافظ به ثبت رساند و قله هزار واحد را تقدیم سهامداران کرد. اگرچه دقایق پایانی بازار شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم، اما شاخص بعد از قرار گرفتن بر قله ۳۴۰ هزار واحد با افت تقاضا و افزایش عرضه های دقیقه ۹۰ تحت تاثیر هیجانات سهامداران قرار گرفت و به کانال ۳۳۹ هزار واحد عقب گرد داشت. 

 اهم گروه‌ها و تک سهم های مورد توجه بازار
ماه مهر و آبان ۹۸ با افزایش نسبی و با اصلاح زمانی شاخص گذشت. اما آذر ماه، ماهی بود که بازارها بعد از ریزش با آرامش به صعود رسیدند و به گارد صعودی خود بازگشتند. بر این اساس به بررسی اجمالی وضعیت چند گروه که بیشتر مورد توجه بازار بودند می پردازیم.
در گروه خودرو و قطعات، شاهد شروعی خیره کننده از نمادهای این گروه بودیم. افزایش تقاضا و رشد قیمت در نمادهای این گروه تمام نمادها را با موج مثبت همراه کرد و شاهد شکل گیری صفوف خرید بر روی اکثریت نمادها بودیم. در نیمه دوم بازار، افزایش عرضه این گروه هم تحت تاثیر خودش قرار داد. اوج هیجان و قرمزی نمادها خساپا را در محدوده ۲۲۵ تومان قرار داد. خپارس با افت بیش از سه درصد مواجه بود. خگستر با افت دو درصد دنبال شد
 درحالی که این نماد با صف خرید بالای یک میلیون سهم همراه بوده است.
نکته حائز اهمیت معاملات گروه محصولات شیمیایی شکل گیری صف خرید بروی نماد تاپیکو بعد از گذر از حجم بیش از ۳۵ میلیون سهم در دقایق ابتدایی بازار بود. در نهایت سهم با حجم نزدیک به ۲۰۰ میلیون به کار خود پایان داد. نوری با رشد بیش از ۴ درصد همراه بود. پارس نیز در محدوده بالاتر از سطح ۵۵۰۰ تومان دنبال می شد. در گروه فرآورده های نفتی، موج سبز برای دومین روز کل گروه را فرا گرفته بود. شپنا با افت بیش از یک درصد به کار خود پایان داد. شسپا، شبندر، ونفت و شبهرن با افت قیمت مواجه بودند. شبریز رشد یک درصد داشت. شرانل به ۱۴۷۵ تومان رسید. شنفت و شپاس در سقف قیمت روزانه قرار داشت.البته در نهایت پایان هفته گذشته ، شاخص کل متاثر از رشد نمادهای تاپیکو، پارسان، وغدیر، فارس، پارس و اخابر با رشد حدود ۳۶۴۲ واحدی روبه رو شد.

  • الناز جمالی-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۲
کد خبر 410705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =