افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰ درصدی نوری

تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری با تشریح محصولات تولیدشده در این مجتمع پتروشیمی گفت: محصولاتی از قبیل پلی استرها، الیاف مصنوعی، رنگ‌ها، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، نایلون شوینده‌ها، ترکیبات دارویی، سموم دفع آفات، حلال صنعتی و از این قبیل در این شرکت تولید می‌شوند که به صورت عمده به کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و جنوب شرقی، حاشیه جنوبی خلیج فارس، هند و... صادر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اعزامی صدای بورس از عسلویه، صانعی با اشاره به وضعیت پتروشیمی نوری در بازار سرمایه گفت: در گزارش‌های شش ماهه حسابرسی شده نوری، وضعیت سوددهی خوبی داشتیم و ۶۱۶ تومان ‏برای هر سهم در شش ماهه اول پیش‌بینی کردیم که این سود موجب رشد ارزش سهام در بورس شده است.‏ پیش‌بینی این است که این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا کند. همچنین برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته که بیش از ۱۰۰ درصد است، در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: پتروشیمی نوری در حال حاضر با ۱۱۰ درصد ظرفیت بومی و ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کند ضمن آنکه پروژه جدیدی در دست اجرا داریم که با اجرای آن ۱۰درصد به ظرفیت تولید بنزن و ۱۰ درصد به تولید پارازایلین افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پتروشیمی ‌نوری، زنجیره تولید حاکم است، گفت: ۵۰ درصد پارازایلین تولیدی به پتروشیمی تندگویان برای تولید پت تخصیص پیدا می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی ‌نوری ادامه داد: واحد R&D در این پتروشیمی فعال است که دو پروژه آن اجرایی شده است. وی پروژه اول را واحد شیرین‌سازی "هوی اند" عنوان کرد و افزود: پروژه دیگر اجرای طرح "زیرو فلرینگ" است که علاوه بر کاهش مصرف گاز، تولید ال‌پی‌جی افزایش پیدا کرده و فلر صفر می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی نوری ادامه داد: برنامه این شرکت برای اجرای طرح شیرین‌سازی برش سنگین برای تولید گازوییل یورو ۶ در دست مناقصه است و تا پایان سال برنده مناقصه مشخص می‌شود و کار اجرایی را اوایل سال‌آینده شروع خواهیم کرد.

وی افزود: برش سنگین (هوی اند) با گوگرد ۱۰ تا ۵۰ پی پی ام تولید خواهد شد و از این تولیدات در تامین سوخت و یا تولید محصولات پایین دستی استفاده می‌شود.

صانعی تاکید کرد: برش‌های سنگین کم گوگرد، کمک ‌شایانی به تسریع و افزایش قیمت محصولات این شرکت خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه از ژانویه ۲۰۲۰ کشتی‌ها نمی‌توانند سوخت با گوگرد بالا مصرف کنند، این طرح می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به گفته صانعی، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این طرح، ۱۲۰ میلیون دلار است که در ۳۶ ماه اجرا می‌شود.

صانعی تاکید کرد: کل پتروشیمی‌ها در سال‌های گذشته کمبود خوراک داشتند. با این حال برای تامین پایدار خوراک، در چند سال گذشته در پتروشیمی نوری، پروژه‌ای اجرا شد که هدف از آن وصل کردن مجتمع به تمام پالایشگاه‌های پارس جنوبی بود.

وی ادامه داد: اکنون به همه فازهای پارس جنوبی وصل شدیم و هیچ مشکلی در تامین خوراک نداریم.

صانعی خوراک دریافتی پتروشیمی ‌نوری را ۱۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: برنامه تولید این پتروشیمی در سال ۹۸ معادل ۹۰ درصد ظرفیت اسمی است.

به گفته صانعی، ۹۱ درصد ظرفیت اسمی و ۱۰۱ درصد برنامه محقق شده است.

وی با اشاره عرضه ۹۰ درصد ارزهای صادراتی پتروشیمی نوری در سامانه نیما، افزود: ۱۰ درصد تولید نیز برای تامین قطعات، مواد اولیه و تجهیزات استفاده شده است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری تاکید کرد: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید محصول در این شرکت انجام می‌شود که از این میزان ۶۰ درصد صادر و ۴۰ درصد در بورس کالا و مجتمع‌های پتروشیمی به فروش رفته است.

وی با اشاره به اینکه تخفیفی در دریافت خوراک نداریم، افزود: قیمت خوراک، ۹۵ درصد فوب خلیج فارس است.

کد خبر 410629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =