۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد خبر داد:

رشد ۳۳۰درصدی ارزش روز سهام « ثشاهد»

با اجرای پروژه‌های مصوب در سه سال آینده سود بسیار بالایی نصیب شرکت شاهد خواهد شد
رشد ۳۳۰درصدی ارزش روز سهام « ثشاهد»

شرکت شاهد در زمره شرکت‌های رتبه‌بندی شده در صنعت ساختمان و انبوه سازی قرار دارد و بخش عمده دارایی‌های آن را املاک و مستغلات تشکیل می‌دهد.

شرکت شاهد در زمره شرکت‌های رتبه‌بندی شده در صنعت ساختمان و انبوه سازی قرار دارد و بخش عمده دارایی‌های آن را املاک و مستغلات تشکیل می‌دهد که با شناسایی بهنگام واستفاده صحیح از ابزار و ظرفیت ها در عرصه بازار سرمایه و ادامه سیاست تبدیل دارایی‌های راکد به دارایی‌های مولد توانستیم علاوه بر افزایش سود سالانه، موجبات ارتقای بهره‌دهی را فراهم آوریم. همچنین توانستیم شرکت را از اثرات منفی ناشی ازعوامل بیرونی فضای کسب وکار کشور به ویژه رکود در بخش املاک و مسکن در امان نگه داشته و به اهداف خود در سطح مناسبی دست یابیم. موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های مدیریت ارشد سرمایه‌گذاری شاهد به شمار می‌آید. فرصتی فراهم شد تا در گفت‌وگویی، پیرامون تشریح بیشتر مسائل این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری و برخی مسائل بازار سهام نظرات محمد بیگ‌محمدلو، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد را جویا شویم. 

 پیشینه تأسیس و حضور در بورس شرکت شاهد چگونه است؟ 
شرکت شاهد (سهامی خاص) با موافقت حضرت امام (ره)، با سرمایه اولیه ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و با انجام برنامه ریزی جامع متکی به همکاری و همفکری معنوی تمام ارگان‌ها و نهادهای مسئول در سال ۱۳۶۳از سوی مسئولان بنیاد شهید تأسیس و تحت شماره ۵۳۵۵۸ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. در سال ۸۴ به عنوان سهامی عام در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و با نماد «ثشاهد» در گروه املاک و مستغلات طبقه بندی شد. سرمایه شرکت در مقطع مذکور ۴۱۰ میلیارد ریال بوده که در حال حاضر سال ۱۳۹۸ به ۴۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. باید در نظر داشت که شناسایی شرکت‌های ممتاز یا دارای موقعیت برتر در بورس اوراق بهادار کشورهای مختلف بر پایه معیارهای نقد شوندگی سهام؛ میزان تاثیر پذیری شرکت بر بازار و برتری نسبت‌های مالی انجام می‌شود که این خود نشانی دیگر از عملکرد مناسب مدیران مجموعه شاهد دارد. براین اساس بورس اوراق بهادار تهران نیز بر اساس معیارهای سه‌گانه؛ تعداد سهام و ارزش سهام داده و ستد شده و تناوب داد و ستد و همچنین معیار تاثیرپذیری شرکت بر بازار، اقدام به رتبه بندی شرکت‌های مختلف بورسی می‌کند. همچنین شرکت شاهد در زمینه‌های املاک و مستغلات؛ بازرگانی؛ سوخت و انرژی و نیز بازار سرمایه فعالیت گسترده دارد که اداره هر یک از این زمینه‌های مذکور توسط یک شرکت تخصصی انجام می‌شود. 

 بر اساس آخرین اصلاحات اساسنامه منطبق با مقررات بورس اوراق بهادار تهران، فعالیت اصلی شرکت درچه در زمینه‌های متمرکز است؟
در این موارد بسیاری وجود دارد که به اهم آن اشاره می‌شود. 
• تأسیس و ایجاد کارخانجات و واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و شرکت‌ها و اداره آنان و مشارکت در سایر شرکت‌ها و تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج از کشور. 
• مبادرت به کلیه عملیات بازرگانی اعم از خرید یا فروش، واردات و صادرات و انجام هرگونه معاملات مجاز داخلی و خارجی. 
• استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به نفع خود یا اشخاص حقوقی تابعه و ثالث. 
• اداره و نگهداری و خرید و فروش سهام شرکت‌های تولیدی و خدماتی و اوراق بهاداری که طبق قوانین و مقررات کشور قابل خرید و فروش باشد. 
• اخذ نمایندگی، ایجاد شعبه و اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور. 
• اخذ مجوزهای لازم به منظور اجرای طرح‌های تولیدی جدید و یا توسعه و تکمیل کارخانجات تولیدی. 
• انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، مالی، مدیریتی، نظارت و پیگیری اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعتی و ایجاد شرکت‌ها و مؤسسات مطالعاتی و اجرایی در جهت تحقق هدف‌های شرکت. 
• تهیه خط مشی و روش‌های لازم به منظور اداره، اصلاح، ادغام، توسعه، انحلال و یا فروش سهام یا اموال مؤسسات و شرکت‌های متعلق به شرکت. 
• خرید و فروش املاک و مستغلات به قصد سرمایه‌گذاری و یا ایجاد مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری. 
 با توجه به برگزاری مجمع اخیر «ثشاهد»، چه دستاوردهایی در این مجمع حاصل شد؟ 
مجمع شرکت شاهد سهامی عام برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در تاریخ ۲۱ مهرماه جاری با حضور ۷۶ درصد از صاحبان سهام برگزار شد. مصوبات مجمع مورد تصویب اکثریت سهامداران قرار گرفت و سود ۸۰ ریالی بین سهامداران تقسیم شد. البته درسال مالی مذکور با تلاش بی وقفه مدیران وکارکنان، توانستیم شرکت را از اثرات منفی ناشی ازعوامل بیرونی فضای کسب وکار کشور به ویژه رکود در بخش املاک و مسکن در امان نگه داشته و به اهداف خود در سطح مناسبی دست یابیم. همچنین در سال مالی مذکور تحقق ۱۰۷ درصدی پوشش بودجه، ارتقای رتبه شرکت در گروه انبوه سازان و افزایش دارایی‌های شرکت در طی سال گذشته از جمله مواردی بود که می‌توان به اشاره داشت. باید گفت: شرکت شاهد در زمره شرکت‌های رتبه‌بندی شده در صنعت ساختمان و انبوه سازی قرار دارد و بخش عمده دارایی‌های آن را املاک و مستغلات تشکیل می‌دهد که با شناسایی بهنگام واستفاده صحیح از ابزار و ظرفیت‌ها در عرصه بازار سرمایه و ادامه سیاست تبدیل دارایی‌های راکد به دارایی‌های مولد توانستیم علاوه بر افزایش سود سالانه، موجبات ارتقای بهره‌دهی را فراهم آوریم. همچنین ادامه سیاست کاهش هزینه‌های مالی در صدر اقدامات اصلاحی قرار داشته که اقدامات یاد شده موجب پوشش کامل بودجه سال مالی منتهی به خرداد ۹۸ شده است. البته با هدف تأمین مالی یکی از ابرپروژه‌ها که درشرکت بازرگانی شاهد اجرایی شده استفاده بهینه از منابع مالی داخلی موضوع افزایش سرمایه شرکت شاهد از محل مطالبات و سود انباشته در دستور کار قرارگرفت که مراحل ثبت نهایی آن مطابق با زمان‌بندی تعیین شده صورت پذیرفت. همچنین در سال مالی گذشته، شاهد رشد ۳۳۰درصدی ارزش روز سهام شرکت شاهد از ۳۲۳ میلیارد تومان به ۱۰۶۷ میلیارد تومان بودیم. بر این اساس توجه سهامداران به این مهم جلب می‌شود که درسال مالی آتی به منظور ایجاد درآمدهای پایدار، ورود به پروژه‌های ساختمانی و سایر فعالیت‌های اقتصادی به ویژه حوزه نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است. 

 اهداف اصلی و سـیاست‌های مجموعه شاهد در چه زمینه‌هایی متمرکز است؟ 
افزایش بهره‌وری، ارتقای سودآوری و افزایش سهم بازار از اهداف بنیادین «ثشاهد» به شمار می‌آید. همچنین در این روند بهره‌برداری کامل از منابع موجود با هدف افزایش بازده دارایی‌ها، شناسـایی فرصـت‌های سـرمایه‌گذاری مناسب در عرصه کسب و کار کشـور همسو با سـیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه کشور، انجام مطالعات راهبردی و اصلاح ساختار اجرایی و مالی، ایجاد پایگاه اطلاعاتی مناسب به‌منظور تقویت کنترل و نظارت بر دارایی‌ها، فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در حوزه املاک و مستغلات، بکارگیری نقدینگی حاصل از فروش دارایی‌های غیر مولد یا کم بازده در فرآیند عملیات تجاری، اسـتمرار و تقویت حضور مؤثر در بازار سـرمایه با رویکرد سودآوری بالاتر، مطالعه مسـتمر بازارهای مختلف و ورود به سرمایه‌گذاری‌های مناسب با بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده، اصلاح ساختار اجرایی و نیروی انسانی شرکت‌ها با رویکرد افزایش بهره‌وری، استقرار نظام برنامه‌ریزی و نظارت مستمر و سیستمی با رویکرد تحقق اهداف پیش بینی شده ودر نهایت استیفای حقوق شرکت از طریق پیگیری نزد مراجع ذی صلاح قضایی از مهم‌ترین سـیاست‌های مجموعه شاهد به شمار می‌آیند. 

 مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شاهد بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای مصوب، چه بوده است؟ 
اصلاح سبد سرمایه‌گذاری‌ها از جمله پروژه‌های ساختمانی به‌منظور کسب درآمدهای مستمر و پایدار و همچنین سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با گرایش به سمت سهامدار محوری و توسعه فعالیت در بازار سرمایه، اصلاح ساختار نیروی انسانی به‌منظور ارتقای سطح کمی و کیفی آن با هدف تقویت بهره‌وری و تخصص‌گرایی، ایجاد انضباط مالی از طریق کنترل و تقویت نظارت مستمر بر هزینه‌های عمومی و اداری و کاهش قابل توجه هزینه‌های مالی، مطالعه مستمر بازار کسب و کار و ورود به گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری و در انتها استفاده از توان مالی و فنی شرکت‌های تابعه جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی (هم افزایی) را در این می‌توان مدنظر قرار داد. 

 بخشی از پروژه‌ها و فعالیت‌های برجسته را توضیح دهید. 
افزایش سرمایه شرکت شاهد و سایر شرکت‌ها، از جمله برنامه‌های قابل توجه مجموعه شاهد است. همچنین در این روند می‌توان به پروژه مسکونی کن: تهران، پروژه همدان نیرو: همدان، شهر بهار، منطقه ویژه اقتصادی نمین: ۲۰۰۰ هکتار، کاربری صنعتی (منطقه ویژه) – فاز یک: ۸۰۰ هکتار، پروژه ساختمان اداری تجاری گلریز، اراضی جلفا (منطقه آزاد ارس): شروع فاز اول بر روی ۱۶ هکتار با کاربری ویلایی، پروژه شمش ریزان افق، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی تهران یک ودر نهایت اراضی بهدشت چمستان اشاره داشت. 

 کدام یک از شرکت‌های زیرمجموعه «ثشاهد» در بورس هست و برای افزایش حضور در بازار سرمایه چه برنامه‌ای دارید؟
تنها یک شرکت در بورس داریم که شرکت عمران و توسعه شاهد هست. البته مدنظر است که یک عرضه اولیه فرابورسی از شرکت سرمایه‌گذاری شاهد تا پایان سال انجام شود. بر این اساس شرکت «پاداد» در استان خوزستان، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شاهد است که دارایی‌های خوبی دارد. این شرکت برای عرضه اولیه در فرابورس آماده شده و اقدامات اولیه در این راستا صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود سهام این شرکت تا پایان سال عرضه اولیه شود. 

 در خصوص مزیت‌های حضور در بورس چه نظری دارید؟ 
سرمایه‌گذاری در بورس، کمک به رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده را در پی دارد. بر این اساس مردم باید به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق شوند. دولت هم باید از بازار سرمایه حمایت کند تا رونق تولید ایجاد شود. در مجموع بازار سرمایه نقدشوندگی بالایی دارد. همچنین در بورس برخلاف شرکت‌های خارج از بورس، نظارت روی شرکت‌ها وجود داشته و عملکرد آن بیشتر برای مردم شفاف است. 

 روند کنونی و پیش روی سرمایه‌گذاری شاهد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
شرکت سرمایه‌گذاری شاهد دارای پتانسیل بسیار بالای بوده و بخش عمده دارایی این شرکت در بخش املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری شده است. با توجه به رکود چند سال گذشته، شرکت در راستای حفظ سرمایه سهامداران از فروش و معامله املاک خود داری کرد. در حال حاضر و با رشد قیمت مسکن دارایی‌ها رشد بسیار خوبی داشته است یعنی دارایی‌ها چندین برابر شد. با اجرای پروژه‌های مصوب طی سه سال آینده سود بسیار بالایی نصیب شرکت شاهد خواهد شد. 
 در خصوص پروژه‌هایی که در دست اقدام دارید، اطلاع رسانی نمی‌کنید؟
به محض این که مجوزهای لازم این پروژه‌ها اخذ شود، از طریق سایت کدال حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 

 دغدغه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری چیست و نهاد ناظر برای رفع این مشکلات چه اقداماتی باید انجام دهد؟
حوزه بورس جذاب است و می‌تواند در آینده نقش بسیار زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد. باید گفت هر سرمایه‌ای که در بورس برده می‌شود، یعنی در بازاری سرمایه‌گذاری می‌کنیم که حداقل نسبت به بازارهای دیگر حرفه‌ای‌تر است. بطور حتم صنعت سرمایه‌گذاری هم مثل صنایع دیگر با مشکلاتی روبه‌رو است. انتظار ما بیشتر بر این است که سرمایه دارها و افرادی که دارای پول‌های خرد و کلان هستند، به سمت بورس سوق پیدا کنند. از مسئولان بورس هم انتظار داریم در فرهنگ‌سازی و تشویق فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران جهت حضور در بازار سرمایه بصورت فعالانه‌ای عمل کنند. 

 تحریم‌ها چه لطمه‌ای به صنعت سرمایه‌گذاری یا شرکت شاهد زده است؟ 
چون در شرکت ما فعالیت بسیار اندک ارزی انجام شده، مشکل خاصی به وجود نیامده است، ولی شرکت‌هایی که بیشتر مراودات بین المللی دارند، طبعا دچار مشکل شدند. بطور کلی شرکت شاهد در این مدتی که تحریم‌ها وجود دارند، از نظر فروش و دریافت وجوه آن ثبات داشته است. 

 برای حمایت از سهامداران شرکت شاهد چه برنامه‌هایی مدنظر دارید؟ 
در چند ماه اخیر، استقبال خوبی از سهام شاهد شده و بخش شناور شرکت که زیر ۱۰ درصد بوده، در حال حاضر به بیش از ۲۰ درصد رسیده است؛ باید گفت شرکت‌های کمی وجود دارند که به این نقطه رسیده باشند. همچنین آمار نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی استقبال خوبی از سهام این شرکت داشته اند. وظیفه ما این است، سرمایه‌ای که وجود دارد و متعلق به سهامداران است را حفظ و فعال تر کنیم که ارزش سهام بیشتر شود. یکی از این راه‌ها پروژه‌هایی است که در دست اقدام داریم. البته اقدام بسیار خوبی هم که برای سهامداران انجام داده ایم، این است که در این تلاطم بازار، سرمایه آنها را حفظ کرده‌ایم.

 وضعیت کلی سهام شرکت شاهد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شرکت شاهد نسبت به سایر رقبا رشد خوبی داشته و ارزیابی بنده از روند شرکت مثبت است. 

 برای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت چه برنامه‌ای دارید؟
اخیرا حدود ۵۰ درصد افزایش سرمایه داشته‌ایم که سرمایه شرکت از حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و نیمی از آن از محل سود انباشته بود. ولی فعلا برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت نداریم. در حقیقت قصد داریم که اقدام دیگری انجام دهیم که این اقدامات، پروژه‌های شرکت است وبخشی از آن مربوط به پروژه نمین است. منطقه ویژه اقتصادی نمین در استان اردبیل بوده و فاز اول آن ۸۰۰ هکتار است که بسترهای آن باید آماده شود. به نظر هر کدام از این پروژه‌ها اقدامی نو محسوب می‌شود و بسیار بهتر از ابزار تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. 

 بازارسرمایه چه نقشی در مدیریت نقدینگی، می‌تواند ایفا کند؟ 
بورس برخلاف بازارهای دیگر، از نقدشوندگی بیشتری برخوردار است و سرمایه‌گذاران هر زمانی که بخواهند می‌توانند سهام خود را بفروشند و سرمایه خود را نقد کنند. دومین مورد سود سهام است. اگر افراد به خوبی سرمایه‌گذاری کرده باشند می‌توانند در پایان هر سال قسمت اعظمی از سود خود را نقدی که در مجامع تقسیم می‌شود دریافت کنند. موضوع مهم دیگر رشد قیمت سهام است که طی یک‌سال گذشته برخی سهام‌ها ۱۰۰ درصد رشد داشته‌اند.

 عملکرد فرهنگ سازی متولیان بورس را در خصوص جذب سرمایه‌های سرگردان چگونه ارزیا بی می‌کنید؟ 
رسانه‌ها در فرهنگ سازی بورس نقش مهمی را ایفا می‌کنند و حتی مدیران شرکت‌ها باید کمک کنند تا مردم در بازار حرفه‌ای که بورس است، بتوانند با اطمینان خاطر سرمایه‌گذاری کنند. بر این اساس باید قوانین بورس ایران هم مثل کشورهای دیگر در یک مرام‌نامه و چارچوب انجام شود. به عقیده بنده متولیان بازار، ‌هنوز نتوانسته‌اند آن‌طور که باید، زمینه فرهنگسازی در بورس را فراهم کنند. باید گفت شرکت‌های بورسی در واقیعت بیشتر از بانک‌ها سود می‌دهند. در نتیجه بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سهام بسیار بهتر از سپرده‌گذاری در بانک‌هاست. سرمایه‌گذاری در بانک‌ها با کاهش ارزش پول ملی موجب کاهش ارزش دارایی می‌شود در حالی‌که سرمایه‌گذاری در بورس، افزایش دارایی را در پی دارد. 

 در خصوص چشم انداز بازار در نیمه دوم سال چه نظری دارید؟ 
اگر حرکت بورس بر اساس همین داده‌های فعلی باشد، روال کنونی ادامه دارد و تغییر خاصی نخواهد داشت و همچنان نوسانات شاخص تا پایان سال جاری ادامه دارد. اگر سرمایه و نقدینگی بیشتری وارد این بازار شود، ممکن است بورس رشد اندکی کند؛ بنابراین شاخص روند سینوسی خواهد داشت. 

 در این شرایط چه صنایع پیشرو خواهند بود؟
صنایعی که صادرات محور هستند، پیشرو خواهند بود و اگر ارز هم ثابت بماند باز هم این صنایع پیشرو هستند. چون در حال حاضر هم با همین قیمت ارز، باز هم وضعیت صنایع صادرات محور بهتر خواهد بود. همچنین روند سیاسی منطقه تاثیر منفی بر این صنایع نخواهد گذاشت. 

 بازارسرمایه در تحقق شعار امسال که حمایت از رونق تولید است، چه سهمی می‌تواند داشته باشد؟
بورس می‌تواند در این خصوص سهم خوبی داشته باشد. همه مردم می‌دانند که با تولید است که ارزش افزوده ایجاد می‌شود. علت این که بانک‌ها نمی‌توانند وام‌های خود را پس بگیرند، این است که وام بانک‌ها صرف تولید نشده است. بنابراین یکی از برنامه‌های مدون در مجموعه اقتصادی می‌تواند این باشد که اطمینان به مردم داده شود تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا سرمایه‌های آنها در تولید و اشتغال‌زایی مورد استفاده قرار گیرد. 

 در مورد قوانین جدید بازار پایه چه نظری دارید و این بازار چه مشکلاتی دارد که باید رفع شود؟
باتوجه به این که این بازار با حواشی بسیار زیادی مواجه بود، فعلا نمی توان قضاوت کرد. در حال حاضر اظهار نظری در مورد قوانین جدید بازار پایه ندارم. باید دید قوانین جدید چه تاثیری در روال و روند این بازار می‌گذارد، در حال بررسی موضوع توسط کارشناسان شرکت هستیم. 
 

  • مژده ابراهیمی-خبرنگار
  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۴
کد خبر 410585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =