افزایش درآمد عملیاتی، سود خالص و سود هر سهم «مارون»

شرکت پتروشیمی مارون نیمه نخست سال مالی جاری را با ثبت رشد قابل توجه شاخص‌های سود آوری نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته سپری کرد.

شرکت پتروشیمی مارون نیمه نخست سال مالی جاری را با ثبت رشد قابل توجه شاخص‌های سود آوری نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته سپری کرد. آنچنان که، بررسی گزارش عملکرد این مجتمع پتروشیمی در شش ماهه نخست سال مالی ۹۸ روند افزایشی مولفه‌هایی همچون درآمد عملیاتی، سود خالص و سود هر سهم "مارون" را به خوبی نمایان می‌سازد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که پتروشیمی مارون توانسته در پایان فعالیت شش ماهه اول امسال حدود ۶۹ درصد از درآمد کل فروش سال گذشته را محقق سازد. به نظر می‌رسد همه این موارد خود موید این مطلب است که این مجموعه فعال در گروه پتروشیمی در مسیر رشد سود آوری گام‌های موثری برداشته و عملکرد مناسبی را در این مسیر از خود به نمایش گذاشته است. 

 روند صعودی سودآوری 
بر اساس این گزارش، این مجموعه هشت هزار میلیارد ریالی در شش ماهه نخست سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال مالی ۹۷، افزایش درآمد عملیاتی به میزان ۹۶ درصد و رشد ۹۱ درصدی سود ناخالص را به ثبت رسانده است. در کنار آن، "مارون" در نیمه اول امسال مبلغ ۲۴ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال سود خالص معادل سه هزار و ۶۳ ریال سود خالص به ازای هر سهم محقق ساخته که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته ۹۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درآمد عملیاتی و بهای تمام شده 
بر اساس اطلاعات موجود، پتروشیمی مارون که تولید کننده محصولاتی همچون اتان، پروپیلن، پلی اتیلن سنگین، اتیلن و ... است، در جریان عملکرد شش ماهه نخست سال مالی جاری حدود ۶۲۲ هزار و ۳۲۷ تن از تولیدات خود را در بازارهای داخلی عرضه کرده است و در پی آن، بالغ بر ۳۹ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال درآمد بدست آورده است که این امر با کسر بهای تمام شده به مبلغ ۲۱ هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال سود ناخالص بیش از ۱۷ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال را برای این مجموعه رقم زده است. علاوه بر این، "مارون" حدود ۲۲۰ هزار و ۱۳۸ تن از تولیداتش را در بازارهای هدف صادراتی به فروش رسانده است و از این محل ۱۶ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال درآمد فروش و بالغ بر هشت هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال سود ناخالص شناسایی کرده است. همچنین شرکت برای نیمه دوم سال مالی جاری فروش ۸۷۷ هزار و ۷۴۲ تن از محصولات تولیدی خود در بازار های داخلی و خارجی را برآورد کرده است.

روند نوسانی درآمد فروش در پنج سال اخیر
جدول زیر درآمد "مارون" از محل فروش محصولاتش از سال ۹۳ تا نیمه اول امسال را نشان می‌دهد. بررسی این جدول روند نوسانی درآمد فروش شرکت طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ را نشان می‌دهد و در عین حال روند رو به رشد درآمد فروش آن را از سال ۹۶ تا شش ماهه نخست امسال به خوبی به نمایش گذاشته است. به طوری‌که، درآمد فروش "مارون" در حالی طی سال ۹۷ مبلغ ۸۱ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال ثبت شده که این رقم نسبت به درآمد ۵۴ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریالی سال ۹۶ با رشد ۵۰ درصدی همراه شده است. همچنین درآمد نیمه اول سال جاری این مجموعه بالغ بر ۵۶ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال اعلام شده که این رقم معادل ۶۹ درصد درآمد کل یک سال منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۷ شرکت محاسبه می‌شود.

 رشد روند معاملات و ارزش بازار
معاملات سهام شرکت پتروشیمی مارون در اولین روز معاملاتی بازار سرمایه با قیمت ۳۸ هزار و ۲۵۲ ریال آغاز شد و در پایان معاملات ۳۱ شهریور ماه ۹۸ با قیمت ۴۲ هزار و ۶۱۰ ریال خاتمه یافته است. بدین ترتیب ارزش سهام "مارون" در جریان معاملات بازار سرمایه طی نیمه اول امسال با رشد حدود ۱۱ درصدی همراه شد. در کنار آن، ارزش بازار سهام شرکت در دوره مورد بررسی از ۳۰۵ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال به ۳۳۹ هزار و ۱۶۸ میلیارد ریال ارتقا یافت. 

  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۲


 

کد خبر 410583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =