پتانسیل بالقوه داریم، بالفعل نداریم

بورس کالا باید مطالعه بسیار عمیقی در خصوص بازارهای جهانی و واقعیت‌هایی که در آن وجود دارد، داشته باشد. در خصوص زعفران، نیاز به ایجاد ارزش افزوده داریم.

«پتانسیل بالقوه مرجعیت قیمتی برای نرخ زعفران در کشور و بورس کالا وجود دارد، اما برای بالفعل رساندن آن باید ساختارهای درستی تعیین و تشکیل شود که در حال حاضر وجود ندارد.» این بخشی از صحبت‌های علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی است که در خصوص تعیین قیمت جهانی توسط بورس کالای ایران مطرح کرده است. فرصتی فراهم شد تا در خصوص برخی الزامات تحقق مسئله مذکور، نظرات وی را جویا شویم. 
 
 در خصوص اینکه بورس کالای ایران ظرفیت تبدیل شدن به مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای جهانی را دارد، چه نظری دارید ؟ 
از نظر بنده هیچ چیزی غیرممکن نیست اما باید برای به دست آوردن آن تلاش کنیم. هر اقدام مثبتی با داشتن پایه‌های اصولی خوب است، اما برای اجرایی شدن این کار با دشواری‌هایی نیز رو به رو هستیم. ساده ترین راه این است که قیمت‌های صادراتی این محصول ارزشمند را در قیمت روز بورس به نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ آزاد متصل کنیم، این در حالی است که این عدد خیلی پایین است. با این اوصاف تعیین این عدد برای نرخ‌های خرده فروشی محصول زعفران و آن چیزی که به‌عنوان ارزش افزوده زعفران در بازار جهانی وجود دارد، نمی‌تواند استفاده شود. با این اوصاف می‌توان گفت این پتانسیل بالقوه در کشور و بورس کالا وجود دارد، اما برای بالفعل رساندن آن باید ساختارهای درستی تعیین و تشکیل شود که در حال حاضر وجود ندارد. 

 برای رسیدن به این ساختارها، بورس کالا چه اقداماتی باید انجام دهد؟
در گام نخست، بورس کالا باید مطالعه بسیار عمیقی در خصوص بازارهای جهانی و واقعیت‌هایی که در آن وجود دارد، داشته باشد. در خصوص زعفران، نیاز به ایجاد ارزش افزوده داریم. به طور مثال اگر زعفران در بسته‌های زیر ۱۰ گرم آماده شود یا اینکه به شکل محصولات جانبی مانند چای زعفران و غیره برای صادرات در نظر گرفته شود، به ارزش افزوده مناسبتری برای فروش آن خواهیم رسید. بنابراین اگر تمرکز بر این حوزه باشد، به دستاوردهای جالب تری خواهیم رسید، تا اینکه کشورهایی مانند امارات یا اسپانیا بخش عمده‌ای از زعفران ما را خریداری و با بسته بندی، ارزش افزوده بیشتری برای خودشان ایجاد کنند. حال باید دید، بین‌المللی شدن این محصول شامل ایجاد این ارزش افزوده هم هست یا اینکه به طور خام و بدون بسته‌بندی می‌خواهد این کار انجام شود.

 عرضه زعفران در بورس کالا چه کمکی به کشاورزان و بهبود وضعیت این صنعت داشته است؟
اینکه پس از سال‌ها بستری برای عرضه شفاف زعفران فراهم شده است، قابل تامل است و همه فعالان بازار زعفران و مسئولان باید از تقویت معاملات زعفران در بورس کالا حمایت کنند. به عبارت دیگر اقدام به عرضه گسترده زعفران در بورس کالا آن هم با روش‌های مختلف، نشان دهنده آن است که مدیران و مسئولان بخش کشاورزی به فکر خدمات گسترده تر و سبد بزرگتری از همکاری با بخش اقتصادی و تعامل با واحدهای تجاری هستند.

 چند درصد از ظرفیت زعفران ایران در بورس کالا عرضه می‌شود؟
معاملات زعفران هنوز فرم قبل خود را حفظ کرده است و بازار فیزیکی (آزاد) زعفران، بخش قابل توجهی از صادرات و رفع نیاز داخل را به خود اختصاص داده است. با این اوصاف می‌توان گفت حدود ۱۰ درصد از زعفران کشور در بورس کالا عرضه می‌شود. 

  • علی شریعتی مقدم-رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی
  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =