«مایرسن» ریاضیدانی با نظریه‌های اقتصادی

مایرسن از جمله اقتصاددانانی است که بر روی نظریه بازی هم کار کرده است. او در این رابطه و نیز در مورد تاریخچه این نظریه کتابی نوشته است. مایرسن پیشتر به مدت ۱۰ سال در تحریریه ژونال بین‌المللی نظریه بازی خدمت رسانی کرده است.

راجر بروس مایرسن متولد ۲۹ مارس ۱۹۵۱ اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه شیکاگوست. مایرسن در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه اسوریگس ریکسبنک Sveriges Riksbank در علوم اقتصادی و یادبود آلفرد نوبل به همراه لیونید هورویکس و اریک ماسکین به دلیل کار بر روی «داشتن مبانی نظریه طراحی مکانیسم» شد. 
شناسایی مکانیسم‌های کارآمد تجارت
مایرسن تحصیلات خود را در دانشگاه‌هاروارد در دو مقطع لیسانس و دکترا در رشته ریاضیات کاربردی به پایان رساند. او پس از پایان تحصیلاتش به عنوان استاد دانشگاه و محقق کار خود را در دانشگاه‌ها آغاز کرد. راجر در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک عضو جامعه فلسفه آمریکا برگزیده شد. نظریه طراحی مکانیسم به افراد این امکان را می‌دهد تا موقعیت‌هایی که بازارها در آنها به خوبی پاسخ نمی‌دهند نسبت به سایر بازارها تشخیص دهند. طراحی مکانیسم در واقع مطالعه طراحی قواعد یک بازی یا سیستم است. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که به خروجی یا هدف مشخصی منجر شود، حتی اگر تمام عوامل بازی به دنبال منفعت شخصی خود باشند، این نظریه دارای سه مشخصه است: اطلاعات هر عامل اقتصادی – بازیگر - برای سایر عامل‌های اقتصادی- بازیگران- قابل مشاهده نیست، در واقع اطلاعات هر بازیگر مخفی است. ساختار این بازی به گونه‌ای است که طراح انتخاب می‌کند نه این که از پیش تعیین شده باشد. طراح به دنبال نتیجه دلخواه خود است. این تئوری به اقتصاددانان کمک کرده است تا مکانیسم‌های کارآمد تجارت، برنامه مقرراتی و مراحل رای گیری را شناسایی کنند. 
دموکراتیزه کردن
مایرسن از جمله اقتصاددانانی است که بر روی نظریه بازی هم کار کرده است. او در این رابطه و نیز در مورد تاریخچه این نظریه کتابی نوشته است. مایرسن پیشتر به مدت ۱۰ سال در تحریریه ژونال بین‌المللی نظریه بازی خدمت رسانی کرده است. او فعالیت‌هایی نیز در زمینه تحلیل اقتصادی موسسه‌های سیاسی داشته و چندین مقاله نظرسنجی مهم را نیز به رشته قلم آورده است. جدیدترین کار او در مورد دموکراتیزه کردن، سوالات مهمی را درباره دلایل و چرایی اشغال عراق مطرح می‌کند.

  • اکرم شعبانی-خبرنگار
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۸
     
کد خبر 410425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =