گره کور باز شد

قیر صادرات نشده بود بلکه وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاه بندرعباس نزدیک به قیربود و نیازی به روش‌های معمول تبدیل به قیر مانند روش بلدینگ یا مخلوط شدن با وکیوم باتوم نرمال و یا سلاپس نداشته است.

چندی پیش گزارشی مبنی بر صادرات قیر خام به اصطلاح فروش مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) در رسانه ملی منتشر شد که بازتاب‌های بسیار زیادی را به همراه داشت. به اعتقاد برخی کارشناسان، تهیه کننده این گزارش کوچکترین اطلاعاتی از بازار قیر نداشته و همین عدم آگاهی زمینه تولید گزارشی را فراهم کرده که از نگاه فعالان این صنعت، نامعتبر است.

از سوی دیگر کارشناسانی نیز ضمن تائید این گزارش، گزارشگر را برای افشاسازی تخلفات صادراتی در این صنعت مورد تشویق قرار داده‌اند. با این حال سئوال اصلی اینجاست که آیا تخلفی شکل داده یا تنها ناآگاهی یک خبرنگار بوده است؟
صحبت‌های رئیس هیأت مدیره انجمن قیر بسیاری از گره‌های کور را باز کرد؛ در حقیقت قیر صادرات نشده بود بلکه وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاه بندرعباس نزدیک به قیربود و نیازی به روش‌های معمول تبدیل به قیر مانند روش بلدینگ یا مخلوط شدن با وکیوم باتوم نرمال و یا سلاپس نداشته است. 
از این رو محموله‌ای که تحت عنوان قاچاق نام برده می شود، درواقع وکیوم باتومی بوده که به علت مرغوب بودن بدون انجام پروسه‌های معمول به قیر تبدیل شده است. البته با توجه به قوانین محکم گمرک در عبور محصولات می توان گفت قاچاق قیر قابلیت اجرایی ندارد. 
 

  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =