قیر خام وجود ندارد

هم اکنون دو نوع وکیوم باتوم نرمال و مرغوب به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های تولیدکننده قیر توسط پالایشگاه‌های کشور در بورس کالا عرضه می‌شود.

 محسن ورزشکار، رئیس هیأت مدیره انجمن قیر ایران درخصوص خام فروشی قیر، گفت:علاوه بر دارا بودن گواهی استاندارد ملی ایران برای صادرکنندگان، قیرهای صادراتی در گمرکات کشور توسط سازمان استاندارد نمونه برداری و کنترل می‌شود. ازاین رو می توان گفت، صادرات قیر بدون رعایت الزامات و ضوابط استاندارد امکان‌پذیر نیست و به هیچ عنوان قیر خام نداریم.


رئیس هیأت مدیره انجمن قیر ایران اضافه کرد: هم اکنون ۲ نوع وکیوم باتوم نرمال و مرغوب به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های تولیدکننده قیر توسط پالایشگاه‌های کشور در بورس کالا عرضه می‌شود. به نحوی که وکیوم باتوم تولید و عرضه شده توسط پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، اراک و آبادان با توجه به مشخصات فنی مربوطه به عنوان وکیوم باتوم نرمال و محصول پالایشگاه‌های بندر عباس و شیراز به عنوان وکیوم باتوم مرغوب عرضه می‌شود.

ورزشکار افزود: با توجه به شرایط و مشخصات وکیوم باتوم مرغوب تولید شده در پالایشگاه‌های بندرعباس و شیراز، این محصول به میزان ۵ درصد گرانتر از وکیوم باتوم نرمال سایر پالایشگاه‌ها قیمت‌گذاری می‌شود که در اکثر مواقع مشابه گریدهای استاندارد قیر است. بنابراین با توجه به اینکه مشخصات فنی وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاه بندرعباس نزدیک به قیر است، از این رو پروسه تبدیل این محصول به قیر از طریق روش بلدینگ یا مخلوط شدن با وکیوم باتوم نرمال و یا سلاپس امکان‌پذیر بوده و در عمل این نوع وکیوم باتوم مرغوب بر خلاف وکیوم باتوم نرمال جهت تولید قیر نیازی به فرآیند هوادهی ندارد.

  •  محسن ورزشکار- رئیس هیأت مدیره انجمن قیر ایران
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =