۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کاهش سرعت رشد سهام حبابی

اگرچه انجام تغییرات در قوانین بازار پایه به شرایط مبهم بازار دامن زد و موجب سردرگمی سهامداران (در سطوح پایین) و جنجال لفظی مدیران و نمایندگان مجلس (در سطوح بالا) شد، اما در نهایت با ثبات وضعیت، بازارها آرامش گرفتند و روند قیمتی نسبتا منطقی شکل گرفت.

اگرچه انجام تغییرات در قوانین بازار پایه به شرایط مبهم بازار دامن زد و موجب سردرگمی سهامداران (در سطوح پایین) و جنجال لفظی مدیران و نمایندگان مجلس (در سطوح بالا) شد، اما در نهایت با ثبات وضعیت، بازارها آرامش گرفتند و روند قیمتی نسبتا منطقی شکل گرفت.البته اکنون نیز در آن به‌سر می‌بریم. 
شاید این سئوال نیز مطرح بوده که چرا دیر این تصمیمات گرفته شد که باید گفت به هرحال ما در جزییات ماجرا نبوده ایم و هرگونه سیاست کلی که برای جلوگیری از رشد یا نزول حباب گونه سهام شود مستحق حمایت است. باید توجه داشت تمام این اقدامات به منظور کشف قیمت واقعی بوده که چنین چیزی نه تنها در بازار پایه بلکه در سایر بازارها نیز با ایجاد بستر واقعی عرضه و تقاضا اتفاق می‌افتد با این حال این تصمیم سیاستگذاران است که چه زمانی با حذف دامنه نوسان البته در کنار سایر راهکارها این مهم را به سرانجام برسانند.

 بطور مثال زمانی که مظنه قیمتی برای سرمایه گذاران چندان شفاف نیست کمکی به کشف قیمت واقعی نمی شود زیرا ممکن است باعث گمراهی بیشتر افراد و تعیین قیمتی به دور از ارزش واقعی شود. باید گفت اقداماتی که رخ داد باعث شده بازار پایه با پیچیدگی و عدم نقدشوندگی مواجه شود. ولیکن حُسن آن مانعی برای کاهش سرعت رشد سهام حبابی و کنترل بیشتر آن بوده است. در مجموع، مهم ترین اقدام تکمیلی ایجاد فرآیند گزارش دهی شرکت ها به نحو مطلوب در کنار بستر عرضه و تقاضای واقعی است.

  • میثم درخشنده-مدیر سرمایه گذاری گروه مالی توسعه تعاون
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۵
کد خبر 410414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =