مظنه قیمت‌ها ، بازگوکننده وضعیت بنیادی

در ماه‌های آغازین اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه، خروج سنگین نقدینگی از سهام بازار پایه به وجود آمد و تقریبا تمام شرکت‌هایی که شرایط بنیادی مناسبی داشته در کنار شرکت‌هایی که وضعیت نامناسب مالی داشتند با افت و ضرر عجیبی برای سهامداران همراه شدند

علی صادقین، کارشناس بازارسرمایه گفت: در ماه‌های آغازین اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه، خروج سنگین نقدینگی از سهام بازار پایه به وجود آمد و تقریبا تمام شرکت‌هایی که شرایط بنیادی مناسبی داشته در کنار شرکت‌هایی که وضعیت نامناسب مالی داشتند با افت و ضرر عجیبی برای سهامداران همراه شدند؛ مضاف بر این بازار موازی و رقیب برای این بخش، تابلوی اول و دوم فرابورس بود که نقدینگی قابل ملاحظه‌ای را جذب کرد و رشد خوبی را به همراه داشت،

در مقابل به واسطه کند شدن رشد بورس و فرابورس و جذاب شدن بسیاری از سهام بازارپایه شاهدیم که به طور تقریبی از یک ماه گذشته تاکنون بخش قابل توجهی از سهام بازارپایه مجدد جذب نقدینگی کرده و با رشد همراه شدند. عمده کسانی که وارد بازار پایه شدند نوسانگیر نبوده و افرادی هستند که با مطالعه و براساس شاخصه های بنیادی و مالی اقدام به خرید و فروش می کنند. وی البته به این نکته هم اشاره کرد که قوانین جدید موجب کشف درست قیمت‌ها شده است و افزود: تنها ایرادی که به سیاست گذار در این حوزه وارد است مربوط به اطلاع رسانی ناکافی برای اجرای قوانین است. 
صادقین ادامه داد: تا قبل از اجرای دستورالعمل جدید شاهد ورود رقم های قابل ملاحظه ای از نقدینگی به شرکت‌هایی بودیم که از نظر مالی در شرایط نامناسب بودند. بنابراین باید جلوی اینگونه تلاطم‌های شدید گرفته می‌شد. کشف قیمت زمانی‌ که رانت و نوسان وجود داشت به درستی انجام نمی‌گرفت و برخی شرکت‌های ورشکسته با قیمت‌های بالا معامله و به دنبال آن برخی از سهامداران جدید نیز متضرر می‌شدند.

در نتیجه سازوکار فعلی نسبت به قبلی کارآمدتر و شفاف‌تر است. این کارشناس اقتصادی به موضوع قابل مشاهده نبودن مظنه قیمتی برای سایر معامله‌گران هم اشاره کرد و گفت: اگر این نکته را ایراد قلمداد کنیم بسیاری از سهام خارج از بازارپایه نیز با این مشکل مواجه‌اند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید سازوکار قیمت (تعیین، کشف و روند) را بر اساس وضعیت بنیادی شرکت‌ها و گزارش‌های فصلی آنها در نظر بگیرند، بنابراین اگر رویکرد در بازارپایه مبتنی بر شاخصه‌های مالی و وضعیت بنیادی شرکت‌ها باشد می‌توانیم بگوییم مظنه قیمت‌ها بازگوکننده  وضعیت بنیادی شرکت‌ها است.

  •  علی صادقین-کارشناس بازارسرمایه
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۵
کد خبر 410411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =