شفاف‌سازی ابعاد صعود و نزول بازار

کلیت رشد بازار در یکسال گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش تورم بود که به صورت مستقیم بر کامودیتی‌ها و به صورت غیرمستقیم بر سایر کالاها تاثیرگذاشت. اما رشد نیمه اول سال ۹۸ پس از آزادسازی قیمت ارز در سامانه نیما و به تبع آن قیمت ارز مبنای فروش کالاها در بورس کالا بوده است.

کلیت رشد بازار در یکسال گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش تورم بود که به صورت مستقیم بر کامودیتی‌ها و به صورت غیرمستقیم بر سایر کالاها تاثیرگذاشت. اما رشد نیمه اول سال ۹۸ پس از آزادسازی قیمت ارز در سامانه نیما و به تبع آن قیمت ارز مبنای فروش کالاها در بورس کالا بوده است. لذا افزایش قیمت ارز و اثرات آن اصلی‌ترین دلایل این رشد به شمار می‌آید. پس از رشد اولیه و رسیدن به ارزش ذاتی، شاهد موج استقبال بازار و ورود سرمایه‌های خرد و افراد غیر متخصص بودیم. 

کلیت رشد بازار در یک سال گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش تورم بود که به صورت مستقیم بر کامودیتی‌ها و به صورت غیرمستقیم بر سایر کالاها تاثیرگذاشت. اما رشد نیمه اول سال ۹۸ پس از آزادسازی قیمت ارز در سامانه نیما و به تبع آن قیمت ارز مبنای فروش کالاها در بورس کالا بوده است. لذا افزایش قیمت ارز و اثرات آن اصلی‌ترین دلایل این رشد به شمار می‌آید. پس از رشد اولیه و رسیدن به ارزش ذاتی، شاهد موج استقبال بازار و ورود سرمایه‌های خرد و افراد غیر متخصص بودیم. موضوعی که سبب افزایش تداوم رشد بازار شد. 
اما از نیمه مهر ماه، شاهد کاهش قیمت‌های جهانی از جمله در حوزه پتروشیمی و پالایشی‌ها بودیم. . قیمت بعضی از محصولات مانند نفت کوره و اتیلن کمترین ارقام نسبی به قیمت نفت رسیده است. با وجود تداوم مذاکرات و ایجاد موج خوش بینی به مذاکرات تجاری آمریکا و چین، قیمت‌های فلزات رشد چندانی نداشته و حتی کاهشی شدند. این موضوع عامل اصلی توقف رشد شرکت‌های بزرگ و شاخص کل بورس از اواسط مهر بوده است. از سوی دیگر، ورود نقدینگی به بازار تداوم داشته و پس از ناامیدی از شرکت‌های بزرگ به سمت شرکت‌های کوچک و متوسط حرکت کرده است که شاهد عملکرد بهتر شاخص هم وزن به عنوان شاخصی از عملکرد شرکت‌های متوسط و کوچک بودیم.

عمده این گروه‌ها تحت تاثیر قدرت پول و اخبار و شایعات رشد کردند و ارزش بسیاری از آن‌ها فاصله قابل توجهی از ارزش ذاتی آن‌ها گرفت. اما همزمان با این موضوعات گزارش‌های ماهانه مهر منتشر شد و در گروه تورمی و کامودیتی رشد قیمت‌های فروش متوقف شد و شرکت‌ها به لحاظ حجمی نیز کاهش را به ثبت رساندند. در برخی از محصولات نه تنها روند صعودی متوقف، بلکه روند نزولی شد.

در شرایط فعلی، روند صعودی کلی بازار متوقف شده و انتظار حرکت در برخی از صنایع وجود دارد. موضوع تجدید ارزیابی با وجود عدم اثربخشی در عملکرد واقعی شرکت‌ها، بر قیمت بازار موثر است و گروه‌های بانکی، بیمه ای و خودرویی و قطعه ساز از سهام‌های مورد توجه در این خصوص هستند. همچنین، گروه‌های مرتبط با ارز ۴۲۰۰ تومان می‌توانند از افزایش احتمالی یا حذف ارز در سال آینده منتفع شوند. علاوه بر این، نگاه بازار به سمت بودجه و موضوعات مالیاتی و حامل‌های انرژی است. در صورتی که تعدیلات یا تغییرات قابل توجهی صورت گیرد، می‌توان انتظار ورود شوک به بازار را داشت. از سوی دیگر، نگاه بیرونی به مذاکرات چین و ایالات متحده به منظور گذر از بحران است. 
همچنین نشانه‌های احتمالی وقوع بحران در ایالات متحده کمرنگ شده و انتظار می‌رود که قیمت‌های جهانی بتوانند بهبود یابند. اما در گروه پتروشیمی به دلیل ورود پروژه‌های پتروشیمی خوراک شیل در ایالات متحده انتظار بهبود کمرنگ شده است و افتتاح پروژه‌های جدید در ایران و منطقه نیز توازن عرضه و تقاضا را بر هم زده است.
دو گروه خاص عملکرد مناسبی در گزارش‌های ماهانه داشته اند. گروه بانکی تحت تاثیر ماه شمار شدن سپرده‌ها توانسته اصلاح ساختار مناسبی در سود پرداختی به سپرده‌ها داشته باشد. این موضوع در کنار بازارسازی بانک مرکزی در بازار بدهی و مدیریت نرخ بهره و همچنین افزایش نرخ ارز و دارایی‌های توثیقی و همچنین حمایت قوه قضاییه از بانک‌ها، سبب بهبود ترازنامه و کاهش مطالبات معوق شده است. علاوه بر این ،رشد قیمت خودرو، باعث افزایش ارزش دارایی‌های لیزینگ شده و بازپرداخت اقساط معوق و همچنین افزایش تقاضا برای لیزینگ را به همراه داشت.

  • سید فرهنگ حسینی-مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر
  • شماره ۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱و۲
کد خبر 410405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =