نوید بازگشت امید و آرامش به بازار

شاخص کل بورس تهران، افت 1889 واحدی نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، در عدد 304996 ایستاد. ارزش معاملات 70 میلیارد ریال افزایش یافت و به 10825 میلیارد ریال رسید. حجم معاملات 500 میلیون سهم افت کرد و به 2 میلیارد سهم رسید.

شاخص کل بورس تهران، افت 1889 واحدی نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، در عدد 304996 ایستاد. ارزش معاملات 70 میلیارد ریال افزایش یافت و به 10825 میلیارد ریال رسید. حجم معاملات 500 میلیون سهم افت کرد و به 2 میلیارد سهم رسید.
اما در بازار فرابورس، آیفکس 15 واحد ارتقا یافت و به 3950 رسید. ارزش معاملات بهبود قابل ملاحظه‌ای داشت و به 636 میلیارد تومان رسید. در نقطه مقابل حجم معاملات از 938 میلیون سهم به  664 میلیون سهم تنزل کرد.
بازار این هفته در حالی آغاز شد، که شب قبل کشور با اخبار و حواشی قیمت بنزین دست و پنجه نرم می‌کرد. طبق تحلیل‌های سنتی که افزایش قیمت بنزین یا نفت خام بر سهم‌های گروه پالایشی اثر مثبت دارد، ابتدای هفته را با سبزپوشی گروه پالایشی آغاز کردیم. شپنا معاملات پر حجمی را رقم زد و بیش از 55 میلیون سهم روی این نماد داد و ستد شد. هرچند که این تعبیر نادرستی است و عوامل موثر بر این گروه قیمت‌های جهانی هستند و عوامل داخلی نظیر رشد بهای بنزین اثری نخواهد داشت ولی بازار توان مقابله با هیجانات غلط را نداشت. رشد 50 درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای و 200 درصدی بنزین آزاد، بازار را راحت به حال خودش رها نکرد. گرچه در نیمه اول بازار، سعی بر حفظ شرایط بود ولی نیمه دوم بازار با افزایش عرضه‌ها همراه شد. در گروه بانکی، خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای بانک ملت، منتشر شد و هیجانی به دل گروه انداخت. رقیب سرسخت ملت یعنی تجارت معاملات پر حجمی داشت.در گروه فلزات، کویر با توجه به نوسان بیش از 50 درصد متوقف شد.  در گروه شیمیایی‌ها، معاملات منفی را شاهد بودیم و تاپیکو سردمدار پر حجم‌های گروه بود و با معامله بیش از 12 میلیون سهم به کار خود پایان داد. 
معاملات روز یکشنبه با رعب و وحشت بیشتری دنبال شد. حتی پالایشی‌ها نیز شروع منفی داشتند و با بهانه و استدلال اشتباه روز گذشته، مورد توجه نبودند. در گروه فلزات، فملی و فولاد مثبت معامله می‌شدند. در معاملات روز یکشنبه 26 آبان، معامله 5.74 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به ارزش 26425 میلیارد ریال که توسط بانک ملت در تاریخ 1398.08.01 به صورت یکجا، نقد و اقساط طبق شرایط اعلامی و به قیمت پایه هر سهم  5900 ریال عرضه شده بود، پس از احراز شرایط قطعی شد. بانکی‌ها با صف فروش مواجه شدند. معاملات روز دوشنبه با آرامش نسبی همراه شد و گروه خودرو به ویژه ساپیا و خپارس، معاملات جذابی را رقم زدند. در گروه زغال سنگ، اقبال به کطبس را شاهد بودیم.دوقلوهای فاراک و فاذر، مدال نمادهای خوش اقبال آخر هفته را به خود اختصاص دادند. بمپنا نیز در گروه خودش خوش درخشید. معاملات روز سه‌شنبه اقبال و شاخص‌سازی بانک‌ها را به همراه داشت. در میان نمادهای گروه، بانک صادرات معاملات بهتری را دنبال کرد و در میان پرحجم‌ترین‌ها دیده می‌شد.  در گروه فلزی‌ها نیز، کویر بازگشایی جذابی داشت و با رشد 10 درصدی و صف خرید به تابلو بازگشت و عطر رونق  را در گروه پراکنده کرد.

اما برسیم به پایان هفته...
معاملات روز چهارشنبه نسبت به روزهای قبل که دستخوش حواشی، اخبار، افزایش قیمت بنزین و... بود، با ثبات بیشتری همراه بود.معاملات گروه حمل و نقل مثبت و جذاب دنبال شد. حکشتی معاملات خود را با صف خرید 8 میلیونی به پایان رسانید و در صدر نمادهای مثبت اثرگذار بر شاخص کل خودنمایی کرد.معاملات ساختمانی‌ها نیز با رشد تقاضا و صف خرید همراه بود. ثنوسا و ثشرق با معاملات 23 و 15 میلیونی در صدر جا گرفتند.در گروه آی تی، مرقام معاملات جذابی داشت و با صف خرید 13 میلیونی به کار خود پایان داد. در همین گروه خبر خوبی برای مداران منتشر شد. پس از بازگشایی پاکت شرکت در مناقصه 9 مهر، نتیجه آن ارسال شد. مبلغ قرارداد 359 هزار میلیون ریال است که 330 هزار میلیون ریال آن در سال جاری محقق می‌گردد.بانکی‌ها نسبتا مثبت دنبال شدند و نماد وتجارت با معاملات 227 میلیونی خود در صدر تقاضا جای گرفت.غذایی‌ها نیز با صدرنشینی غشهداب معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند.زغال سنگی‌ها در ادامه معاملات مثبت روز قبل، چهارشنبه را نیز مثبت سپری کردند. کطبس با معامله 6 میلیون سهم در صدر تقاضای گروه جای گرفت. گروه قندوشکر نیز معاملات یکدست سبزپوشی داشتند.در حواشی بازار خبر ارائه بودجه مجلس خبرساز بود. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحه بودجه 99 در تاریخ 15 آذر سال جاری به مجلس ارائه می‌شود.
معاملات این هفته در حالی سپری شد که کشور و بازار دستخوش اتفاقات ناگواری بود. اما این موضوع مانع از برقراری ثبات در بازار نشد. روزهای پایانی هفته، نوید بازگشت امید و آرامش به بازار را می‌داد که انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی این آرامش و ثبات پررنگ‌تر شود.

  • شهلا حیدری-کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
  • شماره331 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه2
کد خبر 410260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =