لزوم تاسیس بانک آف‌شور

تاکنون هیچ سابقه‌ای برای تاسیس بانک آف‌شور در ایران وجود نداشته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی از دولت و بانک مرکزی خواسته بودند که اجازه حضور بانک‌های خارجی در ایران داده شود.

تاکنون هیچ سابقه‌ای برای تاسیس بانک آف‌شور در ایران وجود نداشته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی از دولت و بانک مرکزی خواسته بودند که اجازه حضور بانک‌های خارجی در ایران داده شود. باتوجه به این خواسته، بانک مرکزی و دولت تصمیم گرفتند که تنها به بانک‌های آف‌شور در مناطق آزاد مجوز داده شود. آف‌شور بانک ویژگی‌های خاصی دارد؛ مثلا از لحاظ نظارتی و مقررات بانکی از آزادی زیادی برخوردار بوده؛ چون محدودیت کمتری بر روی بانک‌های آف‌شور هست، نکته دیگر که آف‌شور بانک‌ها به مشتریان خود کمک می‌کنند که مقررات مالیاتی را دور بزنند.

سوال اینجاست که چرا ترجیح داده شده به جای ایجاد بانکی خارجی که تحت مقررات است، آف‌شور بانک در مناطق آزاد ایجاد شود؟ در شرایط فعلی کشور، توصیه می‌شود تاسیس هر موسسه بانکی، مالی و صرافی که ارتباط پولی را تسهیل کند، تشویق شود.  عجیب است چرا در شرایط تحریم به صرافی‌ها مجوز داده نمی‌شود؟  ما در زمینه ارتباط بانکی بین‌المللی مشکل داریم، اما اگر مجوزها تسهیل یابند، برخی از مشکلات حل خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از ارتباطات بانکی ایران با خارج از کشور قطع شده است. 

  • علی سعدوندی-استاد دانشگاه و کارشناس بانکی
  • شماره۳۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =