پیش‌شرط:برقراری روابط بین‌المللی

معمولا بانک‌های آف‌شور، بانک‌هایی هستند که در مناطق باثبات اقتصادی و سیاسی تشکیل می‌شوند. این بانک‌ها به منظور استفاده از معافیت مالیاتی تاسیس می‌شوند و این‌که بتوانند در حداقل زمان به بازار بین‌المللی دسترسی داشته باشند تا از این طریق بتوانند اقدامات مالی خود را انجام دهند.

معمولا بانک‌های آف‌شور، بانک‌هایی هستند که در مناطق باثبات اقتصادی و سیاسی تشکیل می‌شوند. این بانک‌ها به منظور استفاده از معافیت مالیاتی تاسیس می‌شوند و این‌که بتوانند در حداقل زمان به بازار بین‌المللی دسترسی داشته باشند تا از این طریق بتوانند اقدامات مالی خود را انجام دهند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد،‌ این است که این بانک‌ها باید رابطه دقیق و سریع با شبکه بین‌المللی بانکی داشته باشند. چون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که در این بانک‌ها حساب باز می‌کنند، این است که بتوانند به سرعت تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند.


 به نظرم تاسیس بانک آف‌شور در جزیره کیش خبر بسیار خوبی است؛ اگرچه دولت در سال‌های گذشته هم این سیاست را در نظر داشته و مقررات مربوطه را هم نوشته ولی در شرایط اقتصادی فعلی کشور که بحث تحریم‌ها مطرح  است، باید زیرساخت‌های بانک آف‌شور مهیا شود که در حال حاضر این زیرساخت‌ها در ایران فراهم نیست. به نظرم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بانک آف‌شور باید داشته باشد،‌ دسترسی سریع به بازارهای مالی است. بنابراین تا زمانی که این ارتباطات وجود نداشته باشد، ایجاد اینگونه بانک‌ها مثمرثمر نیست و کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند؛ حتی اگر این بانک هم به‌صورت قانونی ثبت شود، تا این زیرساخت‌ها فراهم نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت. 
می‌توان گفت بافرض این که این زیرساخت‌ها را داشته باشیم، بانک آف‌شوری که در جزیره کیش ایجاد می‌شود، به بحث بازارسرمایه، به ویژه در بخش جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند کمک کند. 


نکته دیگری که بسیار مهم است، بحث بورس انرژی خواهد بود که اگر بانکی بتواند این ارتباطات را داشته باشد، می‌تواند در بحث معاملات بورس انرژی و بعدها در بورس کالا کمک کند که نیازهای مشتریان خارجی را از طریق این بانک برآورده کند. در نتیجه حضور بانک آف‌شور می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ فقط مستلزم این است که محدودیت‌های بین‌المللی کمتر شود. بدون این پیش‌نیاز، تاسیس و فعالیت‌های این بانک تاثیری در بهبودی وضعیت اقتصادی ندارد.

  • محمدرضا عربی-مدیرعامل شرکت رتبه بندی پارس کیان
  • شماره۳۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =