گرهی از اقتصاد باز نخواهد شد

حساب‌های بانکی آف‌شور به حساب‌های بانکی‌ای گفته می‌شود که به هیچ‌عنوان به آنها هیچ مالیاتی تعلق نخواهد گرفت. با داشتن حساب بانکی آف‌شور می‌توان نسبت به جابه‌جایی وجوه سنگین اقدام کرد.

حساب‌های بانکی آف‌شور به حساب‌های بانکی‌ای گفته می‌شود که به هیچ‌عنوان به آنها هیچ مالیاتی تعلق نخواهد گرفت. با داشتن حساب بانکی آف‌شور می‌توان نسبت به جابه‌جایی وجوه سنگین اقدام کرد.
سابقا، سیستم بانکی سوئیس، کلیه اطلاعات مشتریان را محرمانه نگه می‌داشت و به کسی ارائه نمی‌کرد، ولی بعد از ماجرای ١١ سپتامبر نظام بانک جهانی پذیرفته که اطلاعات بانکی باید فاش شود و همه باید دستورالعمل‌های FATF را اجرا کنند. موضوعی که ظاهرا کسی قصد ندارد زیر بار آن برود و مشخص نیست چرا؟! در حال حاضر هیچ بانکی وجود ندارد که بتوان از طریق آن وجهی را منتقل کرد و اسناد نقل و انتقال، هویت دریافت کننده و پرداخت‌کننده آن قابل ردگیری نباشد. چنین امکانی «صرفا» با زیرساخت بلاک‌چین و کریپتوکارنسی آن هم از طریق حساب بانکی آف‌شور فراهم می‌شود که با وجود پرکاربرد بودن آن در سراسر دنیا، این موضوع هم هنوز در ایران به رسمیت شناخته نشده است و باز به طور دقیق مشخص نیست که چرا!
البته ناگفته نماند که این موضوع دغدغه‌هایی مانند تبدیل را به دنبال دارد و چنانچه مقیاس مبلغ جهت تبدیل بالا باشد، مجددا قابل شناسایی است، ولی به هر حال می‌تواند یک راه‌حل موقتی جهت دریافت وجوه حاصل از صادرات نفت و محصولات پتروشیمی و فلزی و معدنی باشد. 
این موضوع می‌تواند به فروش و بازگرداندن وجه به داخل شرکت‌های صادرکننده در شرایط فعلی کمک ارزنده‌ای کند. به هر حال مشکلات انتقال، هزینه مالی و تامین سرمایه در گردش را در شرکت‌ها بالا برده و حاشیه سود را کاهش می‌دهد؛ حتی از میزان فروش خواهد کاست. این موضوع به مرور تاثیرات مخربی بر بازارسرمایه خواهد داشت و خروج پول از بورس و ورود آن به بازارهای موازی و ایجاد تورم مخرب از تبعات آن خواهد بود.  
به هرحال در بلندمدت، ایران در راستای حل این مشکل نمی‌تواند بدون پذیرفتن FATF و پیگیری روند اینستکس، صرفا با راه‌اندازی آف‌شور بانک، گره از محدودیت نقل و انتقال بانکی باز کند و این صرفا یک راه‌حل موقتی است که دردسرهای خودش را دارد.

  • سیمین شایقیان-کارشناس بازار
  • شماره۳۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۴
کد خبر 410209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =