۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
تولد بانک آفشور در اقتصاد خسته

مدت‌هاست که زمزمه‌های راه‌اندازی بانک آفشور به گوش می رسد، ولی هنوز بسیاری از مدیران و فعالان بازار، آشنایی با این بانک ندارند، حتی برخی از آنها، نام این بانک را نشنیده بودند که جای تعجب دارد.

 مدت‌هاست که زمزمه‌های راه‌اندازی بانک آفشور به گوش می رسد، ولی هنوز بسیاری از مدیران و فعالان بازار، آشنایی با این بانک ندارند، حتی برخی از آنها، نام این بانک را نشنیده بودند که جای تعجب دارد. شاید نام این بانک بسیار پر زرق و برق باشد، ولی سوال اینجاست، در شرایط فعلی که روزهای سخت اقتصادی را پشت سر می‌گذاریم و تحریم‌ها در کشور ما حاکم است و مردم از گرانی به تنگ آمده‌اند، آیا لازم است بانک آفشور ایجاد شود؟ 
به عقیده فعالان بازار، بانک آفشور نیازمند روابط بین المللی است که در دوران تحریم این ارتباط بسیار ضعیف یا حتی قطع شده است، پس نمی‌تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی در بازارسرمایه هم کمکی کند؛ از طرفی مزیت این گونه بانک‌ها فرار مالیاتی است. خب چرا باید به این گونه بانک‌ها بها داد و چرا دولت باتوجه به اطلاعات کافی و اشراف کامل به آن که تاکنون هم هیچ مجوزی در این خصوص داده نشده بود و هیچ بانکی به نام آفشور ثبت نشده بود، به یکباره مجوز و اجازه تاسیس داد؟ این نکته جای ابهام داد و هیچ سرمایه‌گذار خارجی در این بانک سرمایه‌گذاری نخواهد کرد؛ در نتیجه می توان گفت این طرح شکست خورده است. از طرفی برخی از فعالان هم این اقدام را مثبت دانستند ولی در کل باید گفت تاسیس بانک آفشور دردی را از اقتصاد ایران درمان نمی‌کند و راه به جایی نمی‌برد.

  • مژده ابراهیمی-خبرنگار
  • شماره۳۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۴
کد خبر 410203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =