۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

بازار سرمایه می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی ایفا کند

بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران بورسی

توسعه ابزارهای مالی و عمق دادن به بازار آنها از قبیل اختیار معامله وغیره، باعث رونق بورس وکاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود
 بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران بورسی

با توجه به رشد ارزش معاملات به ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ میلیارد تومان در مدت اخیر،توجه عموم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و گزارش شرکت‌های بورسی، به نظر می‌رسد شرایط کلی حاکم بر بازار، مثبت بوده و مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود.

 با توجه به رشد ارزش معاملات به ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ میلیارد تومان در مدت اخیر،توجه عموم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و گزارش شرکت‌های بورسی، به نظر می‌رسد شرایط کلی حاکم بر بازار، مثبت بوده و مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود.مطلب مذکور بخشی از دیدگاه یکی از مدیران فعال در صنعت کارگزاری است. با توجه به پیش بینی شرایط مطلوب در خصوص روندمثبت بازار، ضرورت‌های آشنایی ظرفیت‌های بازار سهام و برخی مسائل مرتبط در این خصوص، نظرات محمد گودرزی، مدیر معاملات کارگزاری بانک صنعت و معدن را جویا شدیم.
 
 در خصوص مزایای بازار سرمایه و لزوم توسعه و گسترش عمومی آن چه‌نظری دارید؟
از بورس به عنوان دماسنج اقتصاد یاد می‌شود. بازار سرمایه در کنار بازار پول، نقش مهمی را در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و همچنین سود آوری بازی می‌کند.اگرچه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد جمعیت کشورمان با بازار سرمایه آشنا هستند، اما در جوامع پیشرفته ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت آنها با بورس آشنایی دارند. بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان بازار مالی، نقش به سزایی در بسیج امکانات مالی و سرمایه ای در جهت تخصیص بهینه منابع به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. در بیشتر کشورها، فرهنگ بورس، مسئله جا افتاده ای است. بازار سرمایه با توجه به پتانسیل‌های خود از جمله تجمیع سرمایه‌های خرد جامعه، تأمین مالی با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از سایر روش‌های تأمین مالی و شناساندن فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری، می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی ایفا کند. پیشرفت در بازار سرمایه منوط به بالا بردن سواد مالی، توسعه ابزارهای نوین مالی و فرهنگ سازی و آشنا کردن مردم با بازار سرمایه است. همچنین توسعه بازار سرمایه و پذیرش تعداد بیشتر شرکت‌ها در این بازار، به شفافیت بیشتر محیط کسب و کار و اقتصاد کمک کرده و جذب سرمایه‌گذار برای شرکت‌ها را آسانتر می‌سازد.

 چه ضرورتی دارد شرکت‌ها با بازار سرمایه آشنا شوند؟
صاحبان شرکت‌ها در بدو ورود به بازار سرمایه و پذیرش در بورس، می‌توانند تأمین مالی مناسب و ارزان قیمت تری نسبت به سایر روش‌های تأمین مالی موجود انجام دهند. در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در سر راه شرکت‌ها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و از سوی دیگر شرایط سخت سیستم بانکی جهت اعطای تسهیلات است.البته چنانچه شرکتی در بورس پذیرفته شود، می‌تواند از طریق روش‌هایی مانند افزایش سرمایه، انتشار انواع اوراق ( اوراق تبعی و... )، توثیق بخشی از سهام شرکت به عنوان ضمانت و... تأمین مالی مناسبی انجام داده و نقدینگی لازم را برای تداوم فعالیت خود جذب کند.

 آشنایی مردم با بازار سرمایه و نحوه کسب سود برای سرمایه‌گذاران چه آثاری به همراه دارد؟ 
هدایت سرمایه‌های خرد جامعه به سمت بازار سرمایه، درست ترین شیوه تجمیع سرمایه‌های خرد است. چنانچه این سرمایه‌ها بخواهند به صورت تقاضای سفته بازی در بازارهای مختلف ( ارز، مسکن، و غیره ) وارد شوند، سبب ایجاد تورم و شرایط نابسامان اقتصادی شده و هیچ عایدی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت. در صورتی که جذب این سرمایه‌ها در بورس سبب جذب منابع در تولید شده و تقویت این بخش می‌شود. همچنین از سوی دیگر بازدهی مناسبی در انتظار سرمایه‌گذاران خواهد بود. سرمایه‌گذاران از ۲ طریق می‌توانند در بورس بازدهی کسب کنند. ابتدا سود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که هر شخص به نسبت سهام خود می‌تواند در سود شرکت سهیم بوده و از سود مجامع بهره‌مند شود. بازدهی بعدی نوسان قیمت سهم است که می‌توان از رشد قیمت سهم سود به دست آورد.

 نوسانات بازار سرمایه و هیجانات آن چگونه باید مدیریت شود؟
برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه باید مطالعه و بررسی کافی انجام گیرد نوسان‌گیری در بورس می‌تواند منجر به سود یا زیان برای سرمایه‌گذار شود ولی معمولا افراد نوسان‌گیر همواره با ریسک بالایی مواجه هستند.در صورتی که بورس هم مانند هر بازار دیگر یک حوزه سرمایه‌گذاری است که بعضا باید با دید میان مدت یا بلند مدت در آن سرمایه‌گذاری داشت. شناسایی صنایع پیشرو و شرکت‌های در حال رشد، شرکت‌های سودده و سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌تواند در میان مدت سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. به طور کلی اگر سرمایه‌گذاری در بورس با دید نوسان‌گیری، خرید و فروش‌های هیجانی صورت نگیرد، می‌تواند بازدهی بسیار مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. شاهد این ادعا هم بررسی و مقایسه بازدهی سایر بازارها با بازار سرمایه طی دوره‌های ۵ و ۱۰ ساله گذشته است. طی چند وقت گذشته توجه عموم جامعه به سمت بازار سرمایه جلب شده و تعداد زیادی از مردم با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری، برای اخذ کد بورسی اقدام داشتند. البته بهترین گزینه برای تازه واردین به بورس صندوق های سرمایه‌گذاری است.

 چشم انداز بازار سرمایه راچگونه ارزیابی می‌کنید؟
بسته به نوع سرمایه‌گذاری در بورس، همیشه این بازار موقعیت‌های کسب سود را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. با توجه به رشد ارزش معاملات به ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ میلیارد تومان در مدت اخیر،توجه عموم به سرمایه‌گذاری در این حوزه و گزارش شرکت‌های بورسی، به نظر می‌رسد شرایط کلی حاکم بر بازار، مثبت بوده و مشکل خاصی مشاهده نمی شود. هرچند که نوسان و اصلاح قیمت‌ها، ذات بازارهای مالی است اما گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار وجود دارد. همچنین توسعه ابزارهای مالی و عمق دادن به بازار آنها از قبیل اختیار معامله وغیره، به رونق بورس کمک کرده و باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود.

  • شماره۳۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۱
کد خبر 410200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =