کاهش درآمد کارگزاران کالایی

در سال ۹۷، بازار بهتر و به طبع آن حجم معاملات بیشتر بود. درواقع شرکت‌ها عرضه‌های بالاتر و شرکت‌های تولیدکننده هم توانایی بیشتری برای خرید از بورس کالا داشتند.

علیرضا حسین‌پور، مدیر توسعه بازار کارگزاری مبین سرمایه در خصوص مقایسه درآمد بورس کالا در سال گذشته و سال جاری گفت: در سال ۹۷، بازار بهتر و به طبع آن حجم معاملات بیشتر بود. درواقع شرکت‌ها عرضه‌های بالاتر و شرکت‌های تولیدکننده هم توانایی بیشتری برای خرید از بورس کالا داشتند. اما در حال حاضر حجم تولیدات و عرضه‌کننده‌های بورس کالا کاهش چشمگیری داشته که علاوه بر شرایط بورس، می‌توان دخالت‌های شورای رقابت در روند قیمت‌گذاری را مقصر دانست که تمایل تولیدکنندگان برای عرضه را کم کرده است.

وی با تاکید بر کاهش درآمد کارگزاری‌های بورس کالا در سال جاری بیان کرد: در سنوات گذشته، کارگزار فروشنده می‌توانست کارگزار خریدار هم باشد، یعنی هم کارمزد خرید و هم کارمزد عرضه برای کارگزاری‌ها وجود داشت، اما اکنون با وضع قوانین جدید کارگزار فقط می‌تواند، یک سر معامله باشد. بنابراین شاهد کاهش محسوس درآمد کارگزاری‌های بورس کالایی هستیم. حسین‌پور با اشاره به کاهش درآمدهای بورس کالا پس از بسته شدن قراردادهای آتی گفت: معاملات آتی سکه، برای بورس کالا حکم وزنه‌ای را داشت که با بسته شدن آن، شاهد کاهش چشمگیر درآمدهای بورس کالا بودیم. از سوی دیگر بسیاری از کارگزاری‎‌ها هم روی آتی سکه سرمایه‌‎گذاری کرده بودند که ضرر بسیاری را متحمل شدند. 
این کارشناس بازارهای کالایی ضمن تاکید بر فشارهای بانک مرکزی در خصوص محدودیت آتی سکه افزود: بانک مرکزی با ترس از دست دادن مرجعیت قیمت در سکه طلا، وارد رقابتی با بورس کالا شد که در نهایت به ضرر بورس کالا تمام شد. 
مدیر توسعه بازار کارگزاری مبین سرمایه یکی دیگر از معضلات بازار سرمایه را ورود ابزارهای معاملاتی جدید دانست و ادامه داد: ابزارهای معاملاتی مانند آتی سبد یکی از ابزارهای پرمعامله‌ای است که در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می‌گیرد. اما در ایران زمانی‌که بدون فرهنگسازی و بستر سازی انجام شد، موفق نبود و تاثیرگذاری چندانی نداشت. وی افزود: در بورس کالا نیز این اشتباه تکرار می‌شود. برای مثال ابزار برای پسته در نظر گرفته می‌شود، در حالی‌که هنوز آموزشی به کشاورزان داده نشده است. همچنین در حال حاضر بسیاری از کسانی که معاملات زیره انجام می‌دهند، کشاورزان زیره نیستند بلکه خریدارانی هستند که می‌خواهند از بازار نوسان بگیرند.


حسین‌پور ادامه داد: حضور این نوسان‌گیران تا مدتی در بازار حفظ می‌شود، بعد از آن به دلیل ناآگاهی از شرایط محصولات، از بازار خارج می‌شوند. در حالی‌که اطلاعات روی سکه خیلی بالاتر بود و خریداران می‌توانستند روند آینده این محصول را تحلیل کنند، اما به دلیل اطلاعات کمی که در زعفران و زیره و در آینده پسته وجود دارد، معامله گری به سمت نوسان‌گیری حرکت می‌کند،در حقیقت می‌توان گفت، با بستن آتی، قدرت تحلیل را از بورس کالا گرفتند.

  • علیرضا حسین‌پور- مدیر توسعه بازار کارگزاری مبین سرمایه
  • شماره۳۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410123

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش چشمگیر  حجم معاملات مشتقه

    حسرت طلا بر دل تالار نقره‌ای۴

    کاهش چشمگیر حجم معاملات مشتقه

    براساس آمار منتشر شده، معاملات مشتقه طی شش ماه نخست سال ۱۳۹۷ در بورس کالای ایران، رقمی بالغ بر ۱،۴۳۳،۳۶۲،۶۴۲ میلیون ریال بود که این مبلغ در مدت مشابه سال ۱۳۹۸و به دلیل تعطیلی معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در نیمه دوم سال ۹۷، به رقم ۲۷۳،۵۹۸،۷۴۳ ریال رسید که معادل ۸۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =