اتاق فکرتوسعه بورس‌ها، از آسیای مرکزی تا اروپای شرقی

فیاس یک ابداع بین‌المللی بود تا با تشکیل اجتماعی از بورس‌های پرسابقه و فعال مانند بورس تهران، بورس کراچی و بورس استانبول و بورس‌های تازه تاسیس مانند اردن، بلغارستان، قزاقستان، اسلوونی و کرواسی، امکان رشد، توسعه و افزایش همکاری‌های اقتصادی را برای این نهادها فراهم کند.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۴، دومین سال فعالیت دولت ششم، یک روز قبل از افتتاح مرکز ارتباطات ماهواره‌ای بومهن که با ۶ آنتن ماهواره‌ای ارتباط مستقیم تلفنی و تلفکس را بین شناورها و انواع وسایط نقلیه جاده‌ای و ریلی در ناحیه اروپا، آفریقا و آسیا با استفاده از شبکه داخلی مخابراتی کشور ایجاد کرد؛ سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران، با مدیریت حسین عبده تبریزی، با همکاری ۱۰ بورس دیگر از آسیا و اروپا، فدراسیون بورس‌های آسیایی-اروپایی را، در استانبول تاسیس کردند.در سایت این فدراسیون اینطور نوشته است که بعد از فروریختن دیوار برلین در ۱۹۸۹ و پس از آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اقتصاد کشورهای بلوک شرق حرکت تدریجی خود به سمت اقتصاد باز و رویکرد بازار محور را آغاز کرد و کمتر از ۵ سال، بورس‌های متعددی در این منطقه شکل گرفت. 
فیاس یک ابداع بین‌المللی بود تا با تشکیل اجتماعی از بورس‌های پرسابقه و فعال مانند بورس تهران، بورس کراچی و بورس استانبول و بورس‌های تازه تاسیس مانند اردن، بلغارستان، قزاقستان، اسلوونی و کرواسی، امکان رشد، توسعه و افزایش همکاری‌های اقتصادی را برای این نهادها فراهم کند. اگرچه ترکیب اعضا در سال‌های مختلف تغییرات زیادی داشت و بورس‌ها در کشورهای مختلف، تحولات زیادی را تجربه کردند؛ اما این همکاری‌ها تا شمال آفریقا، غرب اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس توسعه پیدا کرد و هم‌اکنون ۳۵ عضو از ۲۳ کشور در این فدراسیون حضور دارند. بورس یونان، بورس مصر، بورس تازه تاسیس اسکاتلند و تعدادی از بانک‌های توسعه‌ای بین‌المللی و نهادهای تسویه از شمار اعضای این اجتماع تخصصی مالی هستند. 
در سال ۲۰۱۷، دبیرخانه این فدراسیون به ایروان منتقل شد. استراتژی جدیدی با محوریت تشریک مساعی برای ارتقای جایگاه بورس‌ها و نهادهای مالی منطقه‌ای ترسیم شد. از سال ۲۰۱۸، مدیریت جدید همایش سالانه فیاس، رقابت کارگزار برتر منطقه را پایه گذاشت. در دومین و آخرین کنفرانس سالانه (کانفیاس) در کشور رومانی، کارگزاری مفید و کارگزاری بانک ملت رتبه‌های دوم و سوم در حوزه معاملات اوراق بدهی و کارگزاری مفید رتبه دوم را در معاملات سهام کسب کردند. از سوی دیگر فرابورس ایران، بورس اوراق بهادار تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سه عضو از یازده عضو هیأت مدیره فیاس هستند. در جلسه اخیری که در کشور عمان برگزار شد، فرابورس ایران افتخار این را داشت که برای دومین دوره پیاپی به عنوان نائب‌رئیس کمیته‌کاری فیاس برگزیده شود؛ همچنین توانست هدایت کارگروه پژوهشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را به عهده گیرد و در کارگروه بازار پایدار و متوازن نیز، به عنوان همکار پروژه حضوریابد.  همچنین بازار سرمایه ایران تجربه دو دوره میزبانی از دوره آموزشی تخصصی فرآیندهای بازار سرمایه به میزبانی بورس تهران ۲۰۱۳ و به میزبانی فرابورس ایران در سال ۲۰۱۹ (با دستور کار معرفی مالی اسلامی) را نیز داشته است.بر این اساس باور داریم مشارکت فعال و سازنده با سایر همکاران‌مان در فیاس و در باقی آوردگاه‌های بین‌المللی، جایگاه بازار سرمایه ایران را به عنوان الگویی از اخلاق و حرفه‌ای‌گری و تعامل سازنده، در جهان متبلور خواهد ساخت.

  • مهسا توکلی کوشا-رییس اداره امور بین‌الملل فرابورس ایران
  • شماره۳۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴
کد خبر 410110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =