دولت فعلی بار مالی بازپرداخت اوراق را تقبل‌کند

تا چندی پیش اکثریت این وظیفه بر دوش بازار پول بود و به همین جهت روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی در اقتصادمان آن گونه باید رشد نکرده است.

ولی نادی قمی مدیرعامل تأمین سرمایه نوین در خصوص وضعیت تأمین مالی پروژه‌های اقتصاد گفت: تا چندی پیش اکثریت این وظیفه بر دوش بازار پول بود و به همین جهت روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی در اقتصادمان آن گونه باید رشد نکرده است. به علاوه در حال حاضر بانک‌های کشور در شرایط خوبی به سر نمی برند و با توجه به ترازنامه ضعیف‌، قدرت سودآوری پایین، اختلال در جریان‌های نقدی و روابط بین‌المللی محدود ، چندان کمکی به بخش واقعی اقتصاد نمی کنند.
نادی افزود: به نظر می‌رسد که برای برون رفت از مشکلات جاری نظام تأمین مالی کشور، استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی و مدیریت ثروت ، به همراه به‌کارگیری ظرفیت‌های استفاده نشده بازار سرمایه می‌تواند موثر واقع شود . نادی قمی به اقدامات مثبت چند سال اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته با ایجاد بازار بدهی، دولت، شهرداری‌ها و بنگاه‌های اقتصادی توانسته اند منابع مالی مورد نیازشان را از صندوق‌ها و نهادهای مالی بازار سرمایه تأمین کنند. همچنین اخزاها توانست به وضعیت بحرانی پیمانکاران دولتی پایان دهد و ظرفیت جدیدی را پیش روی دولت باز کند. مدیرعامل تأمین سرمایه نوین در خصوص اثر انتشار اوراق بدهی در شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با توجه به افت شدید صادرات نفت و عدم استقرار یک نظام مالیاتی جامع و کارآمد، دولت برای جبران کسری بودجه خود انتشار انواع اوراق اسلامی نظیر اوراق منفعت را در دستور کار خود قرار داده است. البته طی چند هفته اخیر حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی جدید توسط دولت منتشر شد که با توجه به نرخ موثر آن، از آن استقبال شد.اگرچه به نظر می رسد که بازار سرمایه ظرفیت خود را برای فروش اوراق بدهی دولت به خوبی نشان داده، اما در این خصوص باید چند نکته مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد. نخست آنکه حتی الامکان بار مالی بازپرداخت مبلغ اصل اوراق منتشره، بر روی دوش دولت فعلی قرار گیرد اما انتشار اوراق کوتاه مدت در دستور کار باشد. نکته بعد اینکه در خصوص ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی دولت برآورد غلط صورت نگیرد و فضا برای تأمین مالی بخش خصوصی فراهم شود.

  • ولی نادی قمی-مدیرعامل تأمین سرمایه نوین
  • شماره۳۲۹هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴
کد خبر 410107

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =