تمرکز سهامداران همچنان برنمادهای کوچک

شاخص کل با رشد بیش از ۴۰۰ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان چهارشنبه گذشته شاخص کل در عدد ۳۰۷۰۹۴.۰۶ ایستاد. ارزش معاملات به ۱۱۵۴ میلیارد تومان رسید.

شاخص کل با رشد بیش از ۴۰۰ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان چهارشنبه گذشته شاخص کل در عدد ۳۰۷۰۹۴.۰۶ ایستاد. ارزش معاملات به ۱۱۵۴ میلیارد تومان رسید. اما در بازار فرابورس، آیفکس ۱۰ واحد رشد داشت و به ۳۹۳۲ رسید. ارزش معاملات نیز ۵۵۹ میلیارد تومان شد.
 گاهی تقاضا، گاهی عرضه
تالار حافظ هفته ای بدون تعطیلی و نوسانی را پشت سر گذاشت. معاملات بازار با ثبت یک روند آرام رو به رشد شاخص کل همراه بود که در راستای آن شاخص هم وزن رشد ادامه داری را تجربه کرد. اتفاقی که طی روزهای گذشته و در مسیر مثبت حضور تقاضا تکرار نشده بود. اگرچه عدم تمایل به عرضه‌های سنگین پس از ثبت روند رو به رشد قیمت‌ها یک نکته مثبت به‌شمار می‌آید، اما تقویت نشدن تقاضا در سوی دیگر حاکی از دست به عصا بودن فعالان بورسی و حرکت مبتنی بر احتیاط آنها در محدوده‌های مثبت است. اکثریت نمادها در آخرین روز هفته، با نوسانات تا حدودی مثبت به معاملات خود پایان دادند. میل سهامداران در روزهای پایانی به نمادهای کوچک قابل تامل بود. معاملات این روزها در یک حالت بی ثبات، گاهاً با افزایش تقاضا و گاهاً با افزایش عرضه سپری می شود. زمانی که بیش از ۶۰ درصد از سهام بورسی قیمت پایانی مثبت را به ثبت رسانده‌اند اما شاخص کل حرکت بسیار کندی را تجربه می‌کند، می‌توان به این نتیجه رسید که تقاضای قدرتمندی پشت سهام بورسی و به‌خصوص سهام شرکت‌های بزرگ نیست. موضوعی که اخیراً نقش پررنگی را بین فعالان به خود گرفته، بی توجهی سهامداران به نمادهای بزرگ بوده که در کل دلیل خاصی وجود ندارد. بی اعتنایی به بزرگان و تمایل به نمادهای کوچک حال این روزهای تالار شیشه‌ای است.
هفته رویایی «دی»
در جریان معاملات هفته گروه بانکی، سهام بانک دی پس از توقف بیش از دو هفته‌ای بازگشایی شد. این سهم که با توجه به عدم ارائه صورت‌های مالی و برگزاری مجمع متوقف شده بود، پس از ارائه صورت‌های مالی و مجوز بانک مرکزی در خصوص برگزاری مجمع عمومی سالانه در محدوده منفی و با صف فروش به گردونه معاملات بازگشت. روند مثبت و صعودی حاکم شده در روزهای پایانی بعد از یک اصلاح قابل توجه در این نماد را نظاره گر بودیم.
 از سوی دیگر، بانک پارسیان نیز شاهد فعالیت‌های بالایی در این بازار بود. افت نا به هنگام قیمت و شکل گیری صف فروش برروی این نماد، موجی از هیجان و ترس را چاشنی معاملاتش کرد اما بعد از چندین روز افت، شاهد متعادل شدن معاملات در این نماد بودیم.
استراحت موقت
گروه خودرویی که نقش لیدری بازار را در روزهای ابتدایی ایفا می کرد، در دو روز پایانی هفته با افت تقاضا و در محدوده منفی داد و ستد می شدند.
 خزامیا در معاملات آخرین روز کاری خوش درخشید. سهم با افزایش تقاضا و پررنگ شدن نقش خریداران در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد. خودرو و خساپا بارها در محدوده مثبت قرار گرفتند اما در نهایت با افت تقاضا در محدوده های ۸۲۰ و ۲۱۲ تومان به معاملات خود پایان دادند. قطعه سازها معاملات جذابتری را سپری کردند و اکثریت در محدوده مثبت پرونده معاملاتی این هفته خود را بستند.
«تک سهم» های جذاب 
در آخرین روز هفته به معرفی تک سهم های جذاب می پردازیم. نماد "رنیک" علاوه بر افزایش سرمایه ای که اعلام شده است، خبرها مبنی بر تعدیل سود از محل نرخ تسعیر ارز ۳۵۰-۳۰۰ تومانی برای هر سهم حکایت دارد که این روزها معاملات جذابی را به نمایش گذاشته بودند.
 در مورد نماد "کویر" شایعات و اخبار غیررسمی به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه سهم تازه وارد بازار، معامله عمده پیش رو دارد، این سهم روزهای معاملاتی خود را یکی پس از دیگری در سقف قیمت روزانه در حال گذراندن است. شرکت "صنایع ماشین‌های اداری ایران" پس از انتشار خبر مبنی بر ممنوعیت واردات محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند، مورد توجه بازار قرار گرفت و روزهای پایانی هفته را با صف خرید به پایان رساند. "فاراک" بعد از یک اصلاح کوتاه، در آخرین روز هفته با رشد قیمت و صف خرید بالای ۱۰۰ میلیونی به معاملات خود پایان داد.
 در نمادهای بازار پایه شاهد، بازگشت آرامش بودیم. هفته اکثر نمادها در سقف قیمت روزانه به جبران افت شارپ و خیره کننده خود دنبال شدند. شپلی، لکما، خصدرا، شمواد، خودکفا و اکثریت نمادها مورد توجه بودند.

  • الناز جمالی-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره۳۲۹هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۲
کد خبر 410103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =