۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سلیم خبر داد:

رشد ۶۷۴ درصدی سود خالص «سلیم»

باتوجه به رشد فزاینده سودآوری «سلیم» در سه سال اخیر، تا آخر سال جاری هم شاهد افزایش رشد سودآوری خواهیم بود
رشد ۶۷۴ درصدی سود خالص «سلیم»

 تداوم رشد بازارسهام در نیمه دوم سال جاری یکی از مباحث قابل تاملی به شمار می‌آید که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. چراکه در خصوص تحولات سیاسی،اقتصادی پیش رو و تاثیرگذاری آن بر روند فعالیت‌های بازار سرمایه نظرات متفاوتی وجود دارد.

 تداوم رشد بازارسهام در نیمه دوم سال جاری یکی از مباحث قابل تاملی به شمار می‌آید که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. چراکه در خصوص تحولات سیاسی،اقتصادی پیش رو و تاثیرگذاری آن بر روند فعالیت‌های بازار سرمایه نظرات متفاوتی وجود دارد. بر این اساس بررسی رویکرد پیش رو با مدیران شرکت‌های بورسی که توانسته‌اند دستاوردهایی را محقق سازند، می‌تواند چشم‌انداز شفاف‌تری را پیش رو سهامداران قرار دهد. فرصتی فراهم شد پیرامون تشریح برخی مسائل مذکور نظرات 
رضا آقامحمدیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سلیم را جویا شویم. 

 درخصوص سابقه فعالیت،سهامداران و اهداف سرمایه‌گذاری سلیم بگویید؟ 
سرمایه‌گذاری سلیم (سهامی‌عام) در سال ۱۳۸۳ به عنوان یک نهاد سرمایه‌گذاری آغاز بکار کرد. همچنین در سال‌های اخیر سرمایه ثبتی شرکت از ۱۰ میلیارد ریال به ۱.۶۲۰ میلیارد ریال افزایش یافت. البته دستیابی به بیش‌ترین ارزش‌افزوده و بالاترین نرخ بازده سرمایه‌گذاری با تکیه بر ابزارهای نوین مدیریتی و مالی برای تمام ذی‌نفعان تا سال ۱۴۰۰ از استراتژی‌های کلان این گروه است. این شرکت در حال حاضر متعلق به کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو است که بخش عمدۀ دارایی‌های شرکت در قالب شرکت‌های: گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، ایمن خودرو شرق، تولیدی و صنعتی گوهرفام، ترنیان سهم بوده و از این‌رو محور عمده فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در زنجیرۀ ارزش خودرو، تولید و فروش قطعات خودرو، فعالیت‌های پیمانکاری، ساختمانی، رنگ و مواد شیمیایی و سرمایه‌گذاری شکل‌گرفته است. در مجموع بزرگ‌ترین هدف سرمایه‌گذاری سلیم بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، بازار سرمایه و سایر حوزه‌های جذاب صنعت به منظور کسب سود و ثروت‌آفرینی برای سهامداران خود است.

 روند سود آوری شرکت در چه شرایطی قرار دارد؟
سرمایه‌گذاری سلیم براساس رسالت اصلی خویش و با مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با هدف ثروت آفرینی برای سهامداران خویش در صنایع مختلفی سرمایه‌گذاری داشته تا علاوه بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بتواند به سطح بهینه ای از ترکیب پرتفوی دست یابد. بر این اساس شرکت سلیم توانسته در سال ۱۳۹۷ به سود خالص ۶۵.۷۴۸ میلیون ریال و در ۶ ماهه سال ۱۳۹۸ با رشد چندین برابری به رقم ۴۴۳.۰۰۰ میلیون ریال برسد. لذا افزایش سودآوری شرکت در طی سه سال اخیر با رشد فزاینده ای همراه بوده است به‌طوری‌که شاهد افزایش ۶۷۴ درصدی سود خالص شرکت در ۶ ماهه سال ۹۸ نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ و ۲.۲۱۲ درصد افزایش سود خالص نسبت به پایان سال ۱۳۹۶ هستیم. البته تا آخر سال جاری هم شاهد افزایش قابل توجه رشد سودآوری خواهیم بود.

 عملکرد مطلوب سود آوری در تغییر پرتفوی شرکت چه تاثیری داشته است؟
شرکت توانسته است در سال ۱۳۹۸ با استفاده بهینه از سرمایه و بهینه کردن پرتفوی سرمایه‌گذاری خود در کنار بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد و متخصص، ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهد. بر این اساس ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های شرکت برابر با ۵.۰۳۸.۴۰۵ میلیون ریال است که نسبت به دوره مشابه ۶ ماهه سال قبل رشد ۳۲۳ درصدی را دارد. همچنین ارزش روز کل پرتفوی کوتاه مدت شرکت رشد۹۱۴ درصد نسبت به دوره مشابه قبل را داشته است. البته تا پایان سال افزایش بیشتر ارزش سرمایه‌گذاری شرکت، پیش بینی می‌شود. در مجموع حاصل سودآوری مطلوب شرکت را می‌توان در افزایش ارزش خالص دارایی‌های شرکت مشاهده کرد که باعث افزایش ۳۰۶ درصدی ارزش خالص دارایی‌های «سلیم» شد. 
 
 چشم انداز نیمه دوم سال‌جاری در خصوص مسائل بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ همچنین سهامداران باید چه مسائلی را مدنظر قرار دهند؟
برای بررسی چشم انداز شش ماهه دوم سال، بررسی چند پارامتر برای سرمایه‌گذاری و مشخص کردن روند بازار اساسی است. باید در نظر داشت که عوامل بی‌شماری بر روی قیمت اوراق بهادار ازجمله مسائل سیاسی تاثیر می‌گذارد. البته در این خصوص باید به عوامل کلان اقتصادی، ریسک پذیری و الگوهایی که دارای تعداد کمی‌پارامتر و در عین حال قدرت پیش بینی کنندگی بالاست، توجه داشت. به نظر، اولین پارامتر انتخاب سهام شرکت‌هایی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر رشد کمتری داشته اند شرکت‌هایی با نسبت P/E پایین بوده که ارزش بازاری بالاتری دارند. همچنین شرکت‌هایی که از لحاظ بنیادی وضعیت مناسب تری دارند می‌توانند مطلوبیت بالاتری برای سهامداران به وجود بیاورند. البته سهامداران و سرمایه‌گذاران باید در انتخاب سبد سرمایه‌گذاری خود حتما به این مولفه‌ها توجه کنند. همچنین پارامتر دوم که سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری خود باید به آن توجه داشته باشند گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و میزان سودی که اعلام خواهند کرد است. در این بین شرکت‌هایی در صنایع مختلف وجود دارد که در ۶ ماهه ابتدای سال گزارش‌های خیلی خوبی روانه کدال می‌کنند و از لحاظ بنیادی وضعیتمطلوب تری دارند. پارامتر بعدی، خبرهایی بوده که شرکت‌ها در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند.چراکه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، حمایت از تولید ملی و رونق کسب و کار، چندین برابر شدن ارزش دارایی‌ها و اینکه شرکت‌ها بتوانند توانگری مالی خود را افزایش دهند، در این خصوص وجود دارد و برای فعالان بازار این موضوع خیلی مهم هست.
 همچنین سهامداران باید بتوانند به‌صورت واقع بینانه عملکرد مدیران را رصد کنند. افزایش سرمایه از این محل خیلی مهم بوده و تغییرات اساسی در قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها خواهد داشت. توجه به این آیتم‌ها و پارامترها چراغ راه سهامداران خواهد بود. پارامتر دیگری که می‌تواند وضعیت بازار و قیمت سهام شرکت‌ها را دستخوش تغییرات اساسی کند مباحث سیاسی و اقتصادی کلان است. از لحاظ مباحث اقتصاد کلان می‌توان به ثابت ماندن نرخ ارز و نرخ تورم اشاره داشت. همچنین جذاب نبودن سایر بازارها برای سرمایه‌گذاری نیز پارامتر دیگری است. البته از لحاظ سیاسی و روابط بین المللی مباحثی مانند رشد اقتصادی کشور چین، برنامه‌های زیرساختی کشور عراق که در این برهه از زمان نقش مهمی‌برای ایران دارد مثل قراردادهای ساخت و سازی که عنوان می‌شود قرار است با شرکت‌های ایرانی منعقد شود، همراه با صادرات محصولات به این کشور در زمان تحریم، (محصولات ساختمانی، آهن، محصولات غذایی و غیره) از اصلی‌ترین عوامل و مولفه‌های رشد بازاربه شمار می‌آید. 

 سرمایه‌گذاری سلیم در تحقق دستاوردهای خود، چه تدابیری را مد نظر قرار داده است؟
سرمایه‌گذاری سلیم براساس معیارهایی که بیان شد توانسته است در این راستا علاوه بر کاهش ریسک به بازدهی بالا برسد. همچنین توانسته در پرتفوی خود مجموعه ای متنوع از دارایی‌های واقعی و مالی که در صنایع مختلف در حال فعالیت هستند براساس رویکردهای بنیادی انتخاب و سرمایه‌گذاری کند تا علاوه بر اینکه میزان ریسک را کاهش داده بازده سرمایه‌گذاری خود را به سطحی خیلی بالاتر از سطح بازار برساند. البته تنوع و وزن هریک از صنایع در پرتفوی 6 ماهه شرکت مشهود است تا علاوه بر بهره جستن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سطح بهینه از ترکیب پرتفوی و مدیریت ریسک نیز دست یابد. 

 اهم برنامه‌های آتی سرمایه‌گذاری سلیم برای نیمه دوم سال 98 در چه زمینه‌هایی متمرکز خواهد بود؟ 
اقدامات اولیه برای پذیرش در بورس شرکت‌های تابعه، و افزایش سرمایه آنها مدنظر قرار دارد. بر این اساس برنامه استراتژیک توسعه شرکت گوهرفام و توسعه شرکت ایمن خودرو برای ورود به بورس در اولویت قرار دارد. همچنین ادغام شرکت‌های زیان ده و برنامه خروج از زیان انباشته شرکت ترنیان سهام ودر نهایت برنامه افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه انجام خواهد شد. 

 با توجه به اینکه بازده حقوق صاحبان سهام سرمایه‌گذاری سلیم طی سنوات گذشته حدود 5 درصد بود، روند افزایش آن در شرایط حاضر چگونه است؟ 
استراتژی شرکت هدایت و جایگزینی دارایی‌های بدون بازده و راکد با دارایی‌های با بازده مناسب است. به‌طوری‌که طی 6 ماه گذشته بخشی از این دارایی‌ها جایگزین شده و متوسط بازدهی سالانه حقوق صاحبان سهام با رشد خیره کننده ای در حال حاضر به 25 درصد رسید. البته فرآیند تغییر دارایی‌های بدون بازده به دارایی‌های با بازدهی مناسب فرآیندی تخصصی، زمانبر و نیازمند بررسی عوامل گوناگونی است که با برنامه ریزی تیم مدیریتی چشم انداز 2 ساله آتی شرکت، ورود کلیه دارایی‌های بدون بازده به چرخه سودآوری با سرعت بالا در دستور کار 
شرکت قرار دارد. 

  • رضا آقامحمدیان- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سلیم
  • شماره۳۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۷
کد خبر 409851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =