کاهش سرعت رشد اقتصاد آمریکا در فصل سوم

ارزیابی کارشناسان حکایت از آن دارد که سرعت رشد اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم 2019 با کاهش روبه‌رو شده است.

به گزارش صدای بورس به نقل از رویترز، کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاری تجاری عامل افت رشد اقتصاد آمریکا اعلام شده است. براین اساس، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو برای حفظ روند رشد اقتصاد آمریکا ناچار خواهد بود بار دیگر نرخ‌های بهره را کاهش دهد. این گزارش می‌افزاید: احتمالا تصویری که وزارت خزانه‌داری روز چهارشنبه از اقتصاد آمریکا ارائه می‌دهد، نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد خواهد بود. البته این به معنای سقوط به دام رکودی دیگر نیست. جنگ تجاری 15 ماهه دولت ترامپ با چین که به کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان و تضعیف اعتماد تجاری منجر شده است، از عوامل اصلی کاهش رشد اقتصادی آمریکا در فصل گذشته به شمار می‌روند. بر اساس برآورد اقتصاددانان، هزینه‌های مصرفی که بیش از دو سوم فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را شامل می‌شود، پس از رشد 4.6 درصدی در سه ماه دوم، در فصل سوم با کاهش روبه‌رو شده است.

ناپدید شدن محرک‌های اقتصادی از بسته 1500 میلیارد دلاری کاهش مالیات‌های سال گذشته به همراه افت رشد اقتصادی در سراسر جهان نیز بر روند رشد اقتصادی آمریکا تاثیر داشته است. در طولانی‌ترین دوره رشد مثبت، اقتصاد آمریکا برای یازدهمین سال پیاپی شاهد رشد مثبت اقتصادی است، هرچند برخی کارشناسان معتقدند که این روند متوقف و بزرگترین اقتصاد جهان دوباره در دام رکود خواهد افتاد.

گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا قبل از پایان نشست دو روزه مقام‌های فدرال رزرو منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود که بانک مرکزی آمریکا برای سومین بار نرخ‌های بهره را کاهش دهد. برای نخستین بار از سال 2008، فدرال رزرو در ماه‌ جولای اقدام به کاهش نرخ‌های بهره کرد و این اتفاق در ماه سپتامبر نیز تکرار شد.

نظرسنجی‌های رویترز از اقتصاددانان نشان می‌هد که نرخ رشد سالانه اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم 2019 (جولای ت سپتامبر) به سطح 1.6 درصد خواهد رسید. این رقم در سه ماه دوم (آوریل تا جولای) معادل 2 درصد بوده است. همچنین نرخ رشد فصل گذشته افت چشمگیری نسبت به نرخ رشد سه ماه نخست امسال نشان می‌دهد. پیش از این، کاخ سفید میانگین نرخ رشد 3 درصد را برای امسال هدفگذاری کرده بود. سال گذشته میانگین نرخ رشد به 2.9 درصد رسید و برای امسال این رقم کمتر از 2.5 درصد برآورد شده است.

به گفته برخی کارشناسان، شاید تنها اثر مثبت جنگ تجاری ترامپ علیه پکن، کاهش تراز منفی تجارت آمریکا با چین بود است. اما در دیگر حوزه‌ها، این جنگ نه تنها به اقتصاد آمریکا بلکه به اقتصاد جهان نیز آسیب زده است.

کد خبر 409810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =